Ögonen behöver hjälp!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Stellan »

Vilka sätt gör att ni som tappar synen ändå kan fortsätta med modellbygge?

Komer ihåg för 15 år sedan hur mina första glasögon hjälpte mig oerhört, så til den milda grad att jag kunde arbeta närmare och med större förstoring än tidigare. Ögonen är väl mindre elastiska nu och klarar inte av finliret längre.

Så, vilka hjälpmedel använder ni, gärna tillsammans med glasögon, för att fortsätta med pillandet?
Stellan Schroeder Englund
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Matajen »

Jag har en förstoringslampa som jag använder tillsammans med läsglasögon och det funkar hyfsat. Nyligen var jag hos optikern för synkontroll och bad då om tips för modellbygge. Han rekommenderade ett par extrastarka läsglasögon att använda tillsammans med min befintliga lampa. Ska bli spännande att se hur det funkar när jag fått mina glasögon. För info så har jag +2.0 på mina vanliga läsglasögon och på mina nya bygglasögon så är styrkan +3.0.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Lurifax »

Stellan skrev: 16 jan 2022, 18:58 Vilka sätt gör att ni som tappar synen ändå kan fortsätta med modellbygge?
Jag bara köper in modellerna och låter dem vila på hyllan ... :)

Skämt åsido, jag har dubbla glasögon. Ett par +3 med ett par +2 utanpå. Det ser får j-ligt ut men jag bygger ju oftast i min ensamhet så ingen behöver se eländet.

Ibland använder jag ett par extrastarka läsglasögon som optikern tog fram. Lite samma som Matajen har.
holst

CU@C4
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av F Porsche »

Jag köpte en Tamiya workstation med en liten lampa och förstoringsglas nyligen, typ en tusenlapp på MJ-hobby.
Förstoringsglaset plockade jag bort men lampan är grym för att kolla in detaljer. Workstationen är ca 7 cm hög och det är ingen nackdel.
Utöver detta har jag sänkt ambitionsnivån rejält och med det kommer mycket bygglädje !
Inget slår dagsljus och med lite planering kan man göra rätt moment vid rätt ljus.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Lennart 12 »

Jag använder en sådan där förstorings skärm som man sätter på skallen, funkar mycket bra. Med eller utan mina glasögon. Kör oftast utan.
//Lennart
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Spad16 »

Jag tror att jag använder alla ovanstående tips, plus ett gammaldags hederlig förstoringsglas. Jag har en 20x lupp till botaniken, den har jag aldrig använt till modellbygge, men det var en tanke! Mha. allt detta kan jag fortfarande rigga en dubbeldäckare i 1/72, men ögonen blir inte bättre, hoppas jag kan hålla på 20 år till. Jag har byggsatser!
Hälsningar Neil (67 år)
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av F Porsche »

Kom på ett till hjälpmedel, digitalkamera, ta bilder eller filma och titta på skärmen.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Spad16 »

Ja just det, det gör jag också, jätte bra ide, man ser direkt vad man missat.
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Pål Björkman »

Neil
Vi kör 20 till utan problem :mrgreen: Vi ser bara inte att vi riggat lite snett :D ;-=
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Stellan »

Tack för tips och råd! Fota och justera allt man limmat fel i efterhand låter som en tanke...
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar