Helikopter 16

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad

Helikopter 16

Inlägg av Anders.Edblad »

Finns det någon modell som går att bygga som en Helikopter 16?
Skalan spelar ingen roll.
Hittade en gammal tråd att den enda modell som finns är Academys 1/35 med en resin sats från Cobra Company. Stämmer det fortfarande? Lite knepigt nu när Cobra Company är nedlagt.

Anders E
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Helikopter 16

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det finns inte ännu någon modell av Hkp 16 eller UH-60M som den heter utanför Sverige, du behöver konvertera den oavsett skala.
I skala 1/48, som är den jag håller på med finns det en konvertering till Italeris UH-60 från Hobby Fan med nya avgas utblås och nya rotorblad. Den verkar vara relativt enkel att få tag på.

https://the48ers.com/uh-60m-conversion-set.html

Jag har köpt mina delar från ScaleWorx i Sydafrika, både utblås och rotorblad och dom har även en version i 1/72 och jag hade inte problem med att handla där.

https://www.facebook.com/scaleworx

Det finns ju också rotorhuvud och stjärtrotor från Reskit som är fina, och jag har dessa också men det vet i tusan om jag törs ge mig på att bygga dessa. Jag tror att huvudrotorn består av ca 100 delar som är 3D printade och hur små som helst.

Det finns också en firma som heter Extrem Studio modelers som har en konvertering i 1/48, men här ska man nog vara lite försiktig. En byggkollega har betalt för denna men vad jag vet aldrig fått några produkter.

Bild

Eduard har ju en massa fotoets till alla möjliga versioner av Blackhawk familjen och jag har skaffat instrument brädan till MH-60K som är den som liknar UH-60M mest även om den nog inte exakt överensstämmer. Det finns säkert något mer som jag inte kommer på just nu.

Lycka till

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Anders.Edblad

Niklas, stort tack för all info. Verkligen användbart!
Tittade på reskits delar och tror jag nöjer med att bara titta, som du skrev säkert inte helt lätt att få ihop dom.
Beställde delarna från Hobby Fan.

Anders E
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Denna bok kan nog vara av intresse om man ska bygga en HKP 16

https://www.trackpadpublishing.com/uh-60-black-hawk
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Anders.Edblad

Toppen! Tack för det tipset där verkar det finnas många bra bilder.

Anders E
Skriv svar