Kolla klart anständigt fartygsbygge!
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Kostas Katseas byggen övertygar mig inte alltid med här har han verkligen fått till det tycker jag.
http://www.modelshipwrights.com/modules ... artid=4466
Uffe
http://www.modelshipwrights.com/modules ... artid=4466
Uffe
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Precis hur jag själv skulle vilja kunna bygga. En stor Inspirationskälla för mig.
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Rinner det verkligen ut sådär mycket vatten ur skrovsidorna? Fint bygge.
Stellan Schroeder Englund
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Ja Det där bygget var riktigt snyggt. En annan av mina favoriter han gjort är Graf spee, som är minst lika snygg. Kostas bygger väl åt andra vad jag förstår. Man kanske kan lägga en beställning på nått fräscht skepp 

Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Länspumparna Stellan, det går nog dygnet runt på en sån där.Antagligen tar det in mycket vatten i hylsorna och axlarna,likaså i förskeppet.
Snyggt bygge var det ,och fint presenterat.Lennart
Snyggt bygge var det ,och fint presenterat.Lennart
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Men det där är ju tonvis i sekunden!? Intressant detalj som jag aldrig sett på ett modellfartyg förut, kanske lite överskalat som sänker intrycket.Lennart skrev:Länspumparna Stellan, det går nog dygnet runt på en sån där.Antagligen tar det in mycket vatten i hylsorna och axlarna,likaså i förskeppet.
Snyggt bygge var det ,och fint presenterat.Lennart
Stellan Schroeder Englund
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Det är med all säkerhet kylvattenspumparna som är i gång. Om det skulle vara länspumparna så skulle det betyda att skrovet har skador, vilket ju inte är otroligt, men då borde hon även haft lite skador ovan vattenlinjen. Kan man tycka. Vi kör på kylvattenspumparna tycker jag. Det är många hjälpmaskiner i gång som behöver kylning när hon ligger för ankars.Stellan skrev:Men det där är ju tonvis i sekunden!? Intressant detalj som jag aldrig sett på ett modellfartyg förut, kanske lite överskalat som sänker intrycket.Lennart skrev:Länspumparna Stellan, det går nog dygnet runt på en sån där.Antagligen tar det in mycket vatten i hylsorna och axlarna,likaså i förskeppet.
Snyggt bygge var det ,och fint presenterat.Lennart
Mvh
Björn H
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Men kylvatten brukar man inte släppa ut. Havsvatten (saltvatten)sugs in,via pump eller ejektor.
Det kokas ju sedan under tryck(Evaporeras för att bli färskvatten och kylvatten.Går sedan i ett system med värmeväxlare.Och eftersom det även är dricksvatten ,så är det hårdvaluta.Så släpper du ut så där mycket kylvatten,då har du problem.Och desutom så har man barlastvatten (Trimtankar),som pumpas ut.Plus att det kommer in massor av vatten i just propellerhylsan vid gång.Lennart
Det kokas ju sedan under tryck(Evaporeras för att bli färskvatten och kylvatten.Går sedan i ett system med värmeväxlare.Och eftersom det även är dricksvatten ,så är det hårdvaluta.Så släpper du ut så där mycket kylvatten,då har du problem.Och desutom så har man barlastvatten (Trimtankar),som pumpas ut.Plus att det kommer in massor av vatten i just propellerhylsan vid gång.Lennart
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
När fartyget ligger stilla ,är det inte många hjälpmaskiner i gång.Oftast bara generatorer för eldrift,och det absolut nödvändiga systemen.Kör du hjälpmaskinerna ,så har du åtgång av brännolja. Normalt så stänger man ner kylvattenpumparna ,och kör med minimerat antal. Men dessa fartyg hade väl trimtankar även för att kompensera last/bortfall av ammunitionslagren ? Lennart
Re: Kolla klart anständigt fartygsbygge!
Lennart: vi ska inte grotta ner oss för mycket i det här, men en färskvattengenerator /evaporator fungerar som så att du med en (oftast ångdriven) ejektor skapar undertryck och får sjövattnet att koka vid 78C. Därefter kondenseras vattnet i en kondensor innan det hamnar i färskvattentanken. Kylvattnet som används i kondensorn är sjövatten som pumpas genom en värmeväxlare i kondensorn och sedan ut genom överbordsventilen.Lennart skrev:Men kylvatten brukar man inte släppa ut. Havsvatten (saltvatten)sugs in,via pump eller ejektor.
Det kokas ju sedan under tryck(Evaporeras för att bli färskvatten och kylvatten.Går sedan i ett system med värmeväxlare.Och eftersom det även är dricksvatten ,så är det hårdvaluta.Så släpper du ut så där mycket kylvatten,då har du problem.Och desutom så har man barlastvatten (Trimtankar),som pumpas ut.Plus att det kommer in massor av vatten i just propellerhylsan vid gång.Lennart
Jag tror att byggaren använt sig av lite konstnärlig frihet när hans fartyg kör så mycket vatten överbord samtidigt.
Björn H