Sputa och späda Mr Surfacer?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Sputa och späda Mr Surfacer?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har ett bygge som jag kommer måla med Alclad 2. Det har blivit relativt mycket spackel och slipande (som vanligt) så jag tänkte spruta Mr Surfacer för att få en så slät yta som möjligt innan jag lägger på primer för Alclad färgen.

Jag har inte sprutat Mr Surfacer tidigare så några tips skulle vara bra, framför allt vad man ska späda med.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Sputa och späda Mr Surfacer?

Inlägg av Robert A »

För att späda kör jag med mr.colors egna förtunnare, finns att köpa på rebell hobby. Vet inte om några andra svenska återfösäljare har mr.colors produkter men tamiyas lackförtunnare fungerar lika bra. Köpte två burkar "tamiya laquer thinner" av alfa hobby under ipms open så de bör sälja dem. Annars borde någon typ av lackförtunnare som färghandeln säljer funka men har inte testat men finns säkert någon annan som vet här på forumet.

Om du ska köra alclad över se till att välja mr.surfacer 1000 eller 1200 för 500 är mer som en microfiller. Vad gäller spädning kör jag 50/50 alt 60% surfacer och med en 0.4 nål.

//Robert
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Sputa och späda Mr Surfacer?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag ska kolla om den lokala hobbyhandlaren har Tamiyas laquer thinner. Jag använder Mr Surfacer 500 som spackel för mindre delar och tänkte ta 1000 burken för att få en jämn yta på undersidan till min A 32 Lansen.

Är det problem med rengörning av sprutan eller så? Jag tänkte köra det igenom min Crescendo 175 som jag brukar använda till icke akrylfärger.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Sputa och späda Mr Surfacer?

Inlägg av Emil_Juhl »

Ett litet varningen ord om att spruta Mr Surfacer.
Om det inte späds på rätt sätt så kan du få ett ganska tråkigt fenomen när du sprutar det. Nämligen att det hela torkar så fort det lämnar sprutan och du får något som ser ut som spindelväv över hela modellen.
Har själv lyckats med detta vid något tillfälle. Var lite besvärligt att få bort.

Så testa på skräpbitar först.

Lycka till!
Mvh
Emil Juhl
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Sputa och späda Mr Surfacer?

Inlägg av Robert A »

Rengör sprutan med cellulosa förtunning efter målning, fungerar utan problem. Se bara till att inte bada några packningar då de sväller.
Skriv svar