Landningsställ J 29
Landningsställ J 29
Någon som har bra bilder på landningsstället på J 29? Färger och detaljer önskas.
Stellan Schroeder Englund
Re: Landningsställ J 29
Hej Stellan!
Bilder från Flygvapenmuseum i Linköping, 16 juni 2007. Alla bilder tagna på FVMs "Kongo-Tunna". Som många säkert redan vet så har denna aldrig varit i Kongo utan målades upp på museet för att representera en av de maskinerna, landställ och utrymmen borde då vara som det var i tjänst här i Sverige tycker jag. NOTERA STELLANS RÄTTELSE NEDAN, DEN HÄR MASKINEN HAR VISST VARIT I KONGO! SORRY!
Huvudställ:
f








Nosställ (några av bilderna lite darriga men det var de som fanns...):



Hälsningar
Magnus
Bilder från Flygvapenmuseum i Linköping, 16 juni 2007. Alla bilder tagna på FVMs "Kongo-Tunna". Som många säkert redan vet så har denna aldrig varit i Kongo utan målades upp på museet för att representera en av de maskinerna, landställ och utrymmen borde då vara som det var i tjänst här i Sverige tycker jag. NOTERA STELLANS RÄTTELSE NEDAN, DEN HÄR MASKINEN HAR VISST VARIT I KONGO! SORRY!
Huvudställ:









Nosställ (några av bilderna lite darriga men det var de som fanns...):



Hälsningar
Magnus
Re: Landningsställ J 29
Perfekta bilder, tack Magnus!
Läste en uppgift igår om att gröna fälgar och andra delar som ibland syns men att det egentligen är en primer som skulle övermålats med silver, någon som kan verifiera den uppgiften?
Vad det gäller individen 29398 så är det tragiskt nog så att detta ÄR vit F från Kongo, inget tyder på annat vad jag vet. Att den har "fräschats upp" är ett av de största misstagen som gjorts i FVMs historia. Ganska fräckt om man dessutom fejkat serienumret med det rätta för vit F.
Av de fyra fpl 29 som flögs hem från Kongo så återgick de två S 29C i ordinarie tjänst, vit A och vit B. Av de två J 29B som flögs hem, skrotades vit C och vit F sparades i FVMs samlingar. Övriga J 29 kasserades i Kongo då man ansåg att det inte var ekonomiskt försvarbart att återbörda de äldre slitna eller skadade flygplanen. Vit F var dessutom det enda fpl 29 av de som först anlände till Kongo som "överlevde".
Här är en bild som anges vara från 1968, fortfarande i originalmålning https://www.airhistory.net/photo/42994/29398
Läste en uppgift igår om att gröna fälgar och andra delar som ibland syns men att det egentligen är en primer som skulle övermålats med silver, någon som kan verifiera den uppgiften?
Vad det gäller individen 29398 så är det tragiskt nog så att detta ÄR vit F från Kongo, inget tyder på annat vad jag vet. Att den har "fräschats upp" är ett av de största misstagen som gjorts i FVMs historia. Ganska fräckt om man dessutom fejkat serienumret med det rätta för vit F.
Av de fyra fpl 29 som flögs hem från Kongo så återgick de två S 29C i ordinarie tjänst, vit A och vit B. Av de två J 29B som flögs hem, skrotades vit C och vit F sparades i FVMs samlingar. Övriga J 29 kasserades i Kongo då man ansåg att det inte var ekonomiskt försvarbart att återbörda de äldre slitna eller skadade flygplanen. Vit F var dessutom det enda fpl 29 av de som först anlände till Kongo som "överlevde".
Här är en bild som anges vara från 1968, fortfarande i originalmålning https://www.airhistory.net/photo/42994/29398
Stellan Schroeder Englund
Re: Landningsställ J 29
Tack för det Stellan!
Har lagt till en rad i mitt ursprungsinlägg om detta!
Hälsningar
Magnus
Har lagt till en rad i mitt ursprungsinlägg om detta!
Hälsningar
Magnus
Re: Landningsställ J 29
Vad man önskar att de hittade den riktiga kärran undangömd, krigstrött och sliten från hemflygningen...
Undrar om det inte är orginaldäck som sitter på ena sidan..med Kongos röda jord i mönstret...
Undrar om det inte är orginaldäck som sitter på ena sidan..med Kongos röda jord i mönstret...
Stellan Schroeder Englund
Re: Landningsställ J 29
Stellan! Däcken: vi kommer överens om att det är så tycker jag
!
M

M