Planering av ett dioramabygge 2022

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Planering av ett dioramabygge 2022

Inlägg av Horrocks »

Det finns olika tycke och smak, men jag tycker generellt att det bästa dioramorna är de som är relativt kompakta. Personligen tycker jag ett A4 är max för vad som funkar för dio i 1/72.

För stort, för många fordon och figurer kan lätt göra att man får känsla av parkeringsplats. Sedan finns det lite grundtips när det gäller komposition - undvik att placera allt i rätt vinkel gentemot kanten/ramen - snedställ istället byggnader, vägar, etc. Sträva efter balans så att inte allt samlas på ett ställe. Använd gärna alla tre dimensioner - bygg på höjden om det funkar med vad man vill åstadkomma (kanske inte helt praktiskt om det handlar om flygfält).
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Planering av ett dioramabygge 2022

Inlägg av hanfeh »

Du har redan fått flera bra tips av Horrocks. Att inte lägga väg, strandkant, fältkant, etc i rät vinkel mot kant är jätteviktigt. Jag tycker personligen att det är OK att komprimera i dioramat för att få plats med de komponenter som ingår i de/det skeenden man vill visa. I kompositionen med t ex fordon, så placera gärna något som på väg ut ur dioramat. Händelser med "action points" där det händer något skapar intresse och är viktigt.
Jag har gjort stora diorama och har inlett planering av dessa med att klippa ut mina komponenter i kartong och provat att placera på olika sätt på köksbordet.
Sen har jag jobbat jättemycket med vikten. Har hela tiden tänkt på vikten, så tunga skivor har inte varit aktuellt. Har på alla mina diorama kört med en lätt ram runt cellplasten. När du ska placera ut modellerna så glöm inte att lite tyngre komponenter kan behöva säkras med en pinne ner i cellplasten då lim på små ytor som däck kan släppa.
Att få plats i bilen har varit en av mina begränsningar.

När jag var helt ny i IPMS fick jag en liten lapp med tips för dioramabyggare men tyvärr kan jag inte hitta den nu.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Planering av ett dioramabygge 2022

Inlägg av Lurifax »

SmålandsJerusalem skrev: 01 apr 2021, 06:47 Det räcker ju om man antyder flygfältet, t.ex. genom närvaron av de två parkerade Hurricane-planen vid utkanten tillsammans med några figurer i RAF-blåa uniformer.
Här är du inne på helt rätt spår i min mening. Saker som associerar till det man vill visa. De sparar både tid och plats. Lite svårare att gestalta kanske men effektivt. Så gör man ofta även i andra sammanhang, t ex i filmer. Man visar en bild på Eiffeltornet i början. Då tänker alla "Paris!". Sedan kan man spela in resten av filmen på bakgatorna i Simrishamn! :)

Mitt tips, i all ödmjukhet (jag bygger inte särskilt mycket dioramor), är att fundera på vad du orkar med. Alldeles för ambitiösa projekt tenderar att knäckas under vikten av sina egna ambitioner.

Lycka till med bygget!
holst

CU@C4
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Planering av ett dioramabygge 2022

Inlägg av Urban Gardini »

Viktigt att tänka på med träspånsplattorna är att du förseglar dem först. Annars så är risken stor att de slår sig i ett senare skede.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Planering av ett dioramabygge 2022

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, lämplig primer och sen lack över det.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar