Klarlack på sprayburk

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Klarlack på sprayburk

Inlägg av Matajen »

Jag har tidigare använt Tamiyas klarlack på sprayburk med gott resultat. Nu har jag skaffat Vallejos klarlacker, matt, halvmatt och blank och jag har problem med apelsinskalseffekt. Min fråga är, vad gör jag för fel eller är Vallejos lacker inte lika bra som Tamiya?
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Klarlack på sprayburk

Inlägg av Proosen »

Vet inget om just Vallejos klarlacker, men en sak du kan testa är att värma burken innan lackering.
Ställ den i ljummet vatten, skaka lite då och då för att känna om vätskan kyler fortfarande. Om så, låt stå en stund till och upprepa tills burken förblir ljummen även när du skakat den.
Du får då lite bättre tryck och en lack som flyter ut bättre.

/Niclas
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Klarlack på sprayburk

Inlägg av F Porsche »

Niclas, du som bygger så blankt.
Använder du Pledge ?
Om så penslar eller airbruschar du ?
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Klarlack på sprayburk

Inlägg av Proosen »

Ingen Pledge här!
Har ärvt en massa bilar med den på och alla har hårfina krackeleringar.
Har däremot försökt med Humbrol Clear, som verkar vara ungefär samma soppa.
Funkade bra för att plötsligt funka sämre. Har ett gammalt bygge som är okej och så plötsligt när jag tycker att det var bra skit blev det just skit.
Hela bilen utom bakluckan krackelerade.
Så nu håller jag mig till tyngre doningar med riktigt lösningsmedel i.


/Niclas
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Klarlack på sprayburk

Inlägg av Matajen »

Jag kan konstatera att förvärmning funkar bra. En annan sak jag har upptäckt är att man måste spruta ganska flödigt för att apelsineffekten inte ska uppstå. Sen får man ju förstås passa sig så det inte blir rinningar istället.
Skriv svar