Douglas Skyraider AH-1 (Airfix)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Douglas Skyraider AH-1 (Airfix)

Inlägg av bergwall »

Vilka jädra bra bilder Mats! Jag sökte vad dessa bilder visade för 15-20 år sedan! frågade på SFF forum och fick lite respons men inga bilder. Den del som sitter kvar på undersidan av EBB saknar den där lilla "tratten" och bakre delen (det verkar som den skjuts in underifrån i den fyrkantiga delen?), nu förstår jag även strävan som går åt höger.

Hans: Det är en lucka i golvet och jag trodde man kunde koppla själva korvmålet genom luckan men det ser ut som en stor plåtring så det kan ju inte gått så bra (eller är det en mjuk reflex?). Korkad fråga... själva träffindikatorn är elektronisk? Eller är den mekanisk? dvs känner av tryckvågor eller direkt träff?? I det senare fallet kanske det finns behov av byte (service) genom luckan eller hur funkade det? Det står nog i den blå boken "Målflyg" när jag tänker efter, kanske får plocka fram den.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Douglas Skyraider AH-1 (Airfix)

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag tänker att dessa bilder visar den moderna versionen av träffindikator och att man tidigare använde färgade kulor och korvmål som man fällde och räknade träffar manuellt. Hade varit intressant att veta när denna typen av träffindikator blev införd.
Ja det är nog dags att ta fram målflygboken...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Douglas Skyraider AH-1 (Airfix)

Inlägg av Stellan »

På vingmålen användes ju en akustisk indikator...

Det finns någon skiss på hur Fisken fungerade, den manick som möjliggjorde enkla byten av mål, men jag har nog aldrig riktigt förstått hur det gick till.

Målflyg-boken lämnar en del att önska i fråga om exakthet när det kommer till hur måloperatörens arbete faktiskt gick till, som jag minns det i alla fall. Kanske någon (ehem..Mats) med tid och kunskap kan göra oss en tjänst att samla in intervjuer och kanske tekniska manualer i detta ämne innan de sista med direkt kunskap har lämnat oss?

Kanske läge för moderatorn att kapa denna tråden som har dragit iväg och blivit något annat än ursprungsfrågan?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar