F-4 PHANTOM VINGBULA

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av spec32 »

Jag har kollat min litteratur om F-4 Phantom II men inte kunnat hitta svar på en kanske konstig fråga.
Vissa maskiner har en liten upphöjning på vingarnas ovansida rakt över huvudställsbenen.
Finns det någon som vet vilka versioner som har bulan och är det en modifiering som införts efter tillverkningen eller var de med från början?
Tacksam för svar från någon som vet.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av Urban Gardini »

Det är väl C/D/E/F & G som har den bulan som du undrar över. De har bredare hjul än de marina varianterna.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av spec32 »

Tack för ditt svar men det är inte de stora utbuktningarna min fråga gäller. Det är en mycket mindre upphöjning som är rakt över landningställsbenen.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av Nicklas Karlén »

I mitt minne har jag en svag aning om att bulan finns på Navy maskiner men inte på de versioner som användes av USAF. Varför bulan finns där vet jag inte, någon typ av förstärkning ligger väl nära till hands.

Jag kan ju givetvis ha fel, men någonstans har jag läst något om detta.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av kai »

Bulan uppstår vid särskilt hårda landningar? ;)
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av Stellan »

Lite svar här på efterfrågade detaljer http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... he-masses/
Stellan Schroeder Englund
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av spec32 »

Stellan. Tack för svaret. Verkar vara Navy versionerna som har utbuktningen.
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av Stefan Eriksson »

Vet inte om det tillför nått, med har för mig att den första Navy versionen F-4B som har tunn vinge, modifierades senare med denna bula pga modifierad landställsben under rework. Nästa Navy version F-4J hade tjock vinge utan lilla bulan, då var den förstärkt från början.
F-4N är en mid life update på F-4B, de borde ha bulan.
Jag byggde en 48 Hasegawa Phantom längesen och på den byggsatsen var bulan mycket framträdande, så nedslipning fick göras. Den är inte alls mycket utbuktande, väldigt diskret.
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av spec32 »

Stefan. Tack för ditt inlägg. Det är kanske ngt som kom till efterhand så om man vill vara korrekt med sitt bygge så är det fotobevis som gäller.
Tailhook Topics är en webbsida som är mycket detaljerad om US Navy men inte heller där har jag hittat ngt om detta.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-4 PHANTOM VINGBULA

Inlägg av Stellan »

Stellan Schroeder Englund
Skriv svar