Späda tjock Mr Surfacer?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Späda tjock Mr Surfacer?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag brukar använda Mr Surface 500 och 1000 som spackel på en del ställen. Jag upptäckte att min burk med 500 som är halvfull har tjocknat rejält. Det har inte stelnat helt men är väldigt tjockt.
Visst kan jag beställa en nya burk men det borde gå att slå i lite lösningsmedel och få det lite mera följsamt, med vad ska man späda det med?

Det luktar ju rätt rejält så det kanske ska vara förtunning eller liknade?

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Späda tjock Mr Surfacer?

Inlägg av olindau »

Förtunning går bra.
Även Gunze Mr Color Thinner eller Levelling Thinner.
Du ska inte använda Gunzes Mr Hobby Thinner, den funkar bara på deras akrylfärger.

Det går i nödfall att späda med vanlig T-röd också.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Späda tjock Mr Surfacer?

Inlägg av christer k »

Jag har samma problem, och brukar späda med Tamiya Lacquer Thinner (som luktar lika starkt som Mr Surfacer). Jag kan inte garantera att det är det perfekta alternativet, men det återger spacklet den ursprungliga konsistensen. Penslar som jag använt till spackel rengör jag i Humbrols flytande lim, detta fungerar bra både för Squadron White Putty och Mr Surfacer.

Christer
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Späda tjock Mr Surfacer?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Tack för tips.
Jag ska testa med förtunning för det finns hemma. Det blir att gräva upp en klick och testa.
T-röd använder jag till att jämna till ställen där jag applicerat MR Surface med en tops. Funkar väldigt bra och gör att man inte alltid behöver slipa fogen.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar