Beställningar från U.K efter årsskiftet

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
StoJaFa
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 13:18
Namn: Jarno Fallström

Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av StoJaFa »

Är det någon som beställt från Hannants nu efter årsskiftet och fått levererat? Hur blev det med moms och tull?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Björn B »

Från Hannants hemsida:

"We have just re-opened the website to orders from Ireland.

There are still problems with sending parcels to the EU. There are big delays caused by the need to check the paperwork of the huge number of parcels in the system. 1000's are being returned to the UK senders because something is wrong. The parcels also get checked by the authorities of destination country which is causing further delays.

There are also big delays for goods coming in from the EU.

We are sorry but we cannot start taking orders knowing that these problems exist and are going to have to wait longer before we can re-open for EU orders.

We do not know when we will be able to re-start sales.

DPD have now worked out what the problem is and it is being fixed.

For more detailed information please join our Hot News Email List or go here https://www.hannants.co.uk/latest-news/
"
StoJaFa
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 13:18
Namn: Jarno Fallström

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av StoJaFa »

Jag såg det också, min fundering var om någon beställt och hur det blev med tull och moms vid ankomst till Sverige
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av magnusf »

Hej Jarmo!

Det är normalt sett enligt avtalet med EU ingen tull på paket från Storbritannien (finns undantag men de lämnar vi därhän), däremot så tillkommer svensk moms och en speditionsavgift på några tior (osäker på hur stor avgiften är men jag har betalt 79 kr i spedition för ett paket från USA).

Du handlar momsfritt i England (brittiska momsen, 20%, dras av) och svensk moms (25%) tillkommer så även om du nu får handla från Hannants (när de nu får ordning på systemen) för det lägre exportpriset jämfört med innan så är det en faktor 1,25/1,2 = 1,04 dyrare när paketet väl kommer till Sverige. Plus speditionsavgiften.

Det är med andra ord numera exakt som att handla från USA, Japan eller Korea till exempel.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Urban Gardini »

Det har fungerat bra med ebayköp för mig där jag har fått betala på en gång för tullen.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av rogerjo1 »

Fick paket till sverige från UK i fredags, behöver betala importmoms samt deklarations avg 75kr.. tog inte längre än 1 1/2 från det skickads från avsändaren till det kom till sverige
Allbann
Inlägg: 34
Blev medlem: 08 jan 2013, 12:37
Namn: Mikael Sjöberg

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Allbann »

Jag fick idag min beställning från UK som jag betalade i November. Blev både tull och alla möjliga avgifter. Sluthandlat från UK nu.

Det blev alltså tull på en grej jag betalade innan Brexit, det blev moms 2x på den beställningen
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av rogerjo1 »

Min beställning kom idag med jag gjorde för 3 veckor sedan.. moms i england och moms i sverige + postens avg
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Björn B »

Allbann skrev: 26 feb 2021, 22:41 Jag fick idag min beställning från UK som jag betalade i November. Blev både tull och alla möjliga avgifter. Sluthandlat från UK nu.

Det blev alltså tull på en grej jag betalade innan Brexit, det blev moms 2x på den beställningen
Skickades varan innan årsskiftet får du klaga .
Enligt tullverket: " Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet." (https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html)
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Spad16 »

Nu har Hannants tydligen börjat fått lite ordning på EU beställningar efter brexit. Dom säger att det är öppet att beställa från Sverige, är det nån som vågat testa? Inte jag!
/Neil
Skriv svar