Wash-katastrof!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Stellan »

Med för mycket mörkt efter washen kan man öka nyansrikedomen om man går på ett par varv med färgsprutan igen. Lägg på ett nytt lager med färgen (vit, blå, grön eller vad det nu är) och kanske till och med någon blekare nyans. Nu har du helt plötsligt en rikare flora av skuggor att leka med när du lägger på pinwasher och rostrinningar mm. Ingen katastrof sålunda utan ett beräknat förfarande ;)
Stellan Schroeder Englund
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Plasticbattle »

Sometimes making mistakes, or something happens that did not go to plan - is not the catastrophe it might first appear to be.
I think this turned out very well - looks quite natural/realistic.
I read so many posts by modelers who dump models when the slightest little thing goes wrong and it doesn't match their initial plan, instead of just adjusting the plan slightly - often works out better in the long run.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Lurifax »

Plasticbattle skrev: 10 feb 2021, 22:00 Sometimes making mistakes, or something happens that did not go to plan - is not the catastrophe it might first appear to be.
I think this turned out very well - looks quite natural/realistic.
I read so many posts by modelers who dump models when the slightest little thing goes wrong and it doesn't match their initial plan, instead of just adjusting the plan slightly - often works out better in the long run.
Så talar en klok man!

Jag håller med ner till minsta kommatecken. Dessutom tyckte jag inte det såg så illa ut. Jag tycker det såg fräckt ut. Men nu har du ju fått bort en del av washen med tandkräm och armbågsfett (elbow grease). :)

Stellan är också inne på en bra metod, att sprutmåla över med samma färm men kanske i en lite ljusare nyans.

Bra att du inte ger upp. Den kommer at bli superfräckt när den är klar.

När det gäller de här vattenbaserade washerna från Vallejo och GMW så är jag själv väldigt försiktig. De har sina användningsområden och fördelar men de sätter sig oerhört snabbt. Så jag använder mest oljebaserad wash (eller lavering som det väl egentlige heter:)
Senast redigerad av Lurifax den 12 feb 2021, 07:36, redigerad totalt 1 gånger.
holst

CU@C4
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Plasticbattle »

[/quote]
Så talar en klok man!
[/quote]

OK - free pints next time in Malmö!! LOL :lol: :lol: :lol:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Janne Nilsson »

En milstolpe i modellbygge är när man börjar inse hur man kan rädda misstag.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av AndersR »

Janne Nilsson skrev: 12 feb 2021, 00:36 En milstolpe i modellbygge är när man börjar inse hur man kan rädda misstag.
Och när man räddat sitt misstag inser man att man utvecklat en ny metod som är ännu ett steg mot den perfekta modellen.
Bara att paketera på lämpligt sätt och börja marknadsföra.

Tror att det är mycket i vår omvärd som kommit till på detta sätt.

/Anders
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Matajen »

0E5E7A98-FA27-4EF0-935E-5B1780BA37C5.jpeg
0E5E7A98-FA27-4EF0-935E-5B1780BA37C5.jpeg (2.59 MiB) Visad 3549 gånger
AA7CCDD5-4B74-4360-8134-9DE6BD1F1154.jpeg
AA7CCDD5-4B74-4360-8134-9DE6BD1F1154.jpeg (2.15 MiB) Visad 3549 gånger
Jodå, börjar väl se rätt ok ut. På tal om rädda modeller - när jag var liten brukade jag spränga dem när jag var missnöjd (och det var jag ofta).
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Lurifax »

Lite tråkigt om du skulle spränga den här ... :D
holst

CU@C4
Skriv svar