Köpa airbrush var, vad?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Matajen »

Efter att ha stött och blött denna fråga ett tag så har jag nu slagit till och beställt en Evolution 2-1. Fick den för 1620 kr på Amazon, vilket kändes klart prisvärt. Får hoppas att jag blir nöjd.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av magnusf »

Mattias! Den där tror jag du kommer att bli mycket nöjd med, lycka till!

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Morgan »

Då har även jag helt oplanerat tagit stegen till att åtminstone köpa en airbrush tillsammans med ett rengöringsset. Som väntat så blev det en "budgetmodell" för ungefär 350:-, men det är tids nog i alla fall en början.

Däremot har jag läst i ett annat forum att luftkompressorn inte ska behöva bytas ut, utan ska gå att använda med gott resultat år efter år efter år. Men den här utgiften väntar jag gärna ett halvår eller så med då jag har viktigare saker att spara pengar till.

Jag kommer inte att ha råd att köpa hus så jag blir begränsad till att bo i lägenhet. Vad finns det då för bra och tystgående luftkompressorer att satsa på?

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av magnusf »

När vi bodde i lägenhet så hade jag till att börja med en enkel garagekompressor med 24 liters tank. Den låter rätt mycket men man fyller tanken på några minuter och sedan räcker den luften att måla med ganska länge. Jag hade min stående på en bit liggunderlag, hur mycket det dämpade vet jag inte men vi blev i alla fall inte vräkta :) ! Jula har en sådan för en tusenlapp, tillkommer några hundra för en fukt/oljefälla och diverse annat rörmokeri men det är väldigt mycket billigare än en tyst kompressor, de kostar på fel sida 3000 kronor!

Hälsningar

Magnus
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Knajd »

Proosen skrev: 18 jan 2021, 14:47 Jag kör med en H&S Infinity (i princip en lyxigare Evolution) och har på 12 år enbart behövt byta den bakre nålpackningen två gånger. I övrigt har den bara funkat med allt från vattenbaserade färger till riktig, het billack och allt däremellan.

/Niclas
+1 på Infinityn. Visst kostar den en del men de är tåliga (även om sprutor är rätt ömtåliga grejer) och ger bra resultat oavsett nål och färgtyp. I alla fall säger jag att det är bättre att lägga undan lite mer pengar och vänta så man har råd med en vettig spruta än att betala några hundra för en billig kinaspruta som bara gör en förbannad med alla stopp.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Janne Nilsson »

magnusf skrev: 30 jan 2022, 11:53 När vi bodde i lägenhet så hade jag till att börja med en enkel garagekompressor med 24 liters tank. Den låter rätt mycket men man fyller tanken på några minuter och sedan räcker den luften att måla med ganska länge. Jag hade min stående på en bit liggunderlag, hur mycket det dämpade vet jag inte men vi blev i alla fall inte vräkta :) ! Jula har en sådan för en tusenlapp, tillkommer några hundra för en fukt/oljefälla och diverse annat rörmokeri men det är väldigt mycket billigare än en tyst kompressor, de kostar på fel sida 3000 kronor!

Hälsningar

Magnus
Hade samma set up som Magnus. Även om den låter så är det vibrationerna som stör grannarna.
Ladda före 2000. Det klarar man sig i regel gott på till nästa dag.

Har samma spruta och kompressor som jag köpte för över 20 år sedan. Clas Ohlson kompressor och en Evolution.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Morgan
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Morgan »

Jag har ju minst ett halvår på mig att spara pengar så en dyrare kompressor ska inte vara något problem. Det viktiga är att det blir en bra, tystgående och relativt underhållsfri.

Något förslag på en specifik modell som är bra och prisvärd?

Vänligen, Morgan
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Proosen »

Många med mig kör med de som heter 20A i efternamn och finns från bl a Hansa, Eurotech, Aero Pro mfl.
Kostar en slant men är driftsäkra år efter år.
Jag köpte min från Puma Hobby.
http://www.pumahobby.se/index.htm

/Niclas
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Ingenjör AP »

Ett gammalt bildäck som man fraktar till macken och pumpar ger ett lager av tryckluft som räcker en stund. Inte i evighet men gratis. Frugans VW1961 hade reservdäckets lufttryck som drivkälla för vindrutespolningen. Det räckte inte i evighet...
Morgan
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Morgan »

Att andas in gammalt gummi är inte direkt hälsosamt för lungorna. I mitt arbete har jag tidigare krängt av och på lastbilsdäck samt krängt av dessa av och på lastbilsfälgar, och den doften vill jag helst inte ha inuti ett modellbyggerum. Den får jag en svår huvudvärk - och hälsobesvär - av i längden.

Vänligen, Morgan
Skriv svar