Köpa airbrush var, vad?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Matajen »

Jag är på jakt efter en hygglig airbrush. Just nu kör jag Clas Ohlsson. Den funkar ok, men jag vill ha en med gravity feed då jag tycker det blir krångligt med sugkopp. Jag är alltså inte ute efter "top notch", men om jag kan hitta något lite bättre så skadar det inte.
Tänkte att runt en tusing får den kosta. Jag har titta på Iwata Neo, som förvisso kostar lite mer, men det är ju ändå en Iwata.
Har ni tips på bra nätbutiker? Och givetvis bra sprutor. Det känns lite som en djungel. När jag söker på olika sprutor så hamnar jag på sidor med dåligt översatt svenska och det känns lite osäkert.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Matajen »

magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av magnusf »

Hej Mattias!

Sprutan du länkar till känner jag inte till men skulle jag våga mig på en gissning så är det en kinaspruta med allt vad det innebär och jag fick intrycket att du vill upp något snäpp från Clas Ohlson, den här misstänker jag är samma nivå. Om du känner dig mentalt beredd att lägga pengarna på Iwata Neo så tror jag du blir mycket nöjdare i längden, jag skulle satsa på den eller någon variant av H&S Evolution som ligger i samma prisklass (mellan 1000 och 1500).

Hälsningar

Magnus
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Horrocks »

Jag tror du har tre nivåer att välja på -

Kinaspruta (typ sådana som du länkat till) som är OK men inte mer. Min enda rekommendation här är att inte betala för mkt, max 350 SEK. De går att hitta på nätet för 200 SEK om man orkar leta runt lite.

Nästa steg är nog Iwata Neo eller H&S Ultra och motsvarande budgetmodeller från erkända tillverkare. Sparmax kanske kvalificerar sig här också. De brukar ligga på runt 750-900SEK.

Därefter basmodellerna t ex H&S Evolution, Badger Patriot 105, osv, men då hamnar man över 1000-lappen. Fördelen är att man då får en spruta som man sannolikt kommer klara sig med länge.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Matajen »

Tack för bra tips. Jag är lite sugen på Sparmax, då jag tycker de verkar vara en bra kombination av relativt lågt pris och hygglig kvalitet. Badger Patriot 105 läste jag någonstans att den är väldigt driftsäker, lite som airbrusharnas Kalasjnikov. Det tilltalar mig.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Proosen »

Jag kör med en H&S Infinity (i princip en lyxigare Evolution) och har på 12 år enbart behövt byta den bakre nålpackningen två gånger. I övrigt har den bara funkat med allt från vattenbaserade färger till riktig, het billack och allt däremellan.

/Niclas
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Matajen »

Om man jämför en Iwata Neo med en Eclipse, vad är skillnaden?
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Urban Gardini »

Matajen skrev: 20 jan 2021, 08:34 Om man jämför en Iwata Neo med en Eclipse, vad är skillnaden?
Byggkvaliteten är som natt och dag. Du har helt klart bättre toleranser och precision i Eclipse än du har i NEO. Dessutom så är NEO'n INTE en Iwata utan är brandad "NEO for Iwata", jag har för mig att det är Sparmax som tillverkar NEO'n. Jag har själv en NEO och det enda jag använder den till är att skjuta metallicfärger genom den. Jag har åtta andra sprutor som jag hellre använder till resten av mitt sprutande. Till och med min Badger Patriot 105 håller bättre klass i mina ögon och det är en bruksspruta som jag använder till primer och klarlack.

Dessa sprutor har jag:
Badger Patriot 105 0,5mm
Badger Renegade Krome 0,33mm
Badger Sotar 20/20 0,21mm
Badger Sotar Slim 0,21mm
H&S Evolution Silverline 0,2mm
H&S Infinity Cr+ 0,15mm
GSI Creos Mr. Airbrush Procon Boy PS-270 0,2mm Platinum
GSI Creos Mr. Airbrush Custom PS-770 0,18mm
NEO for Iwata 0,35mm
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av F Porsche »

Ok, passar på att kapa tråden när alla är samlade.
Vilken kompressor ska man välja då ?
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Köpa airbrush var, vad?

Inlägg av Proosen »

Om du bor i hus och kan ställa kompressorn i t ex garaget satsa på en större kompressor att köra tryckluftsverktyg med också. Dra in rör/slang till hobbyhörnan.
I lägenhet är det gott att ha en tyst rackare, har själv en Euro-tec 20A som låter som ett kylskåp, den har även en liten tank för jämnt flöde och mindre belastning på kompressorn.

/Niclas
Skriv svar