Sprayfärg för inomhusbruk ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Sprayfärg för inomhusbruk ?

Inlägg av revonn88 »

Har en litet problem jag hoppas kunskapen här inne ska hjälpa mig lösa.

Det är så att jag försöker hitta en sprayfärg/primer som man kan använda inomhus utan att svimma av, har tyvärr inte möjligheten eller budgeten för en kompressor och airbrush å dom jag har råd med skulle få mig vräkt från lägenheten pga ljudnivån.

Vanligtvis har jag alltid kört med pensel innan men i somras så köpte jag en Tamiya burk och testade, åh jag höll nog på att svimma över hur lätt å snabbt det var att få till en fin jämn grundyta över en hel modell, gav mig mersmak så att säga.

Problemet är att jag inte har direkt utrymme ute heller för sprayande, försökte använda tamiyan å det slutade med en himla massa vädrande.

Vad som helst som är ofarligt att spraya inomhus funkar, bara en bra primer skulle ju bara det förenkla penselmålningen oerhört mycket för mig =)
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Inlägg av revonn88 »

har också kollat lite på denna https://www.vidaxl.se/e/8718475843917/v ... V8EALw_wcB

om det stämmer att den bara är på 47db så borde ju det vara lågt nog att inte störa nån granne i alla fall, dock är detta sista utvägen då det för mig är en saftig peng, kommer inte använda för mer än grund och större camo mönster, alltså inget litet finlir.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Sprayfärg för inomhusbruk ?

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag känner åtminstone inte till någon sprejburk som är okej att använda inomhus. De pyttesmå färgpartiklarna som bildas är nog svåra att komma undan, även om du skulle hitta en burk med snällare drivgas eller något.

När jag behövt använda sprejflaska så har jag antingen gjort det i källarförrådet, med gasmask på. Eller gjort det på innergården. Det senare funkar förstås inget vidare vid minusgrader.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Sprayfärg för inomhusbruk ?

Inlägg av revonn88 »

misstänkte det nog mest var en önskedröm tyvärr, och som nämnt så funkar sprayen inge vidar utomhus den här årstiden
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Sprayfärg för inomhusbruk ?

Inlägg av Proosen »

Kylan är inte det största problemet med att spraya utomhus på vintern. Luftfuktigheten är den största boven i dramat.
Jag har med framgång lackat utomhus vid minusgrader. Bara värm burken, ha allt nära till hands inomhus, ta en grej i taget med ut och lacka. Snabbt in igen i värmen och hämta nästa grej. Värm burken igen om den svalnar för snabbt.

/Niclas
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Sprayfärg för inomhusbruk ?

Inlägg av Stefan S »

Målar med Tamiya sprayburkar i duschen. Har en stor kartong i botten och storrengör golvet med jämna mellanrum.
Skriv svar