Limma målade ytor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Limma målade ytor

Inlägg av Matajen »

Hej!

Här kommer min första post på detta forum. Jag har hållit på (och gör fortfarande) med modelljärnväg och nu har jag på senaste tiden börjat bygga plastmodeller igen. När jag höll på med detta som barn på 70-80-talet så var det allmänna rådet att måla så mycket som möjligt innan man limmade ihop. Nu verkar det snarare vara tvärtom, dvs bygg ihop så mycket som möjligt och sen måla. Oavsett hur mycket man bygger ihop innan man målar kommer man att bli tvungen ibland att måla innan limning vilket för mig till min egentliga fråga. Om man behöver limma på ytor som redan är målade, vad kan man använda för lim? Vanligt flytande modellim funkar ju inte i detta läge. Vitlim eller snabblim kanske?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Limma målade ytor

Inlägg av Joakim Hultman »

Etylacetat, eller liknande flytlim från t.ex. Tamiya, brukar göra susen. Men även det klassiska trögflytande limmet från Humbrol brukar funka, om man är försiktig med mängden.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Limma målade ytor

Inlägg av Matajen »

Jag har flytande lim från Tamiya och upplever inte att det biter på målade ytor. Men jag ska test klassiska Humbrol.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Limma målade ytor

Inlägg av Stellan »

När man ska limma innan målning eller måla innan limmning kan ju ha med att göra dels VAD man bygger och dels HUR man är funtad. Oavsett byggstil så är det väl bäst om man kan undvika att måla de ytor som ska limmas senare. Ibland kanske man få skrapa bort lite färg innan limning.
Stellan Schroeder Englund
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Limma målade ytor

Inlägg av jonaszett »

Det blir ju (alltid?) bättre bindning om man kan skrapa/slipa/maskera fogytorna så att det inte är någon färg på dessa.
Även lite avskrapning gör stor skillnad...
Sedan får man vara försiktig med limmet
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Limma målade ytor

Inlägg av magnusf »

Precis som det skrivs ovan så biter limmet mycket bättre på ren plast än om det är målat, speciellt viktigt om det är fogar som det blir lite belastning på. En inredningsdetalj kanske är skit samma och det håller ändå men en kroppsskarv som spricker när man är klar med målning och dekaler är en katastrof i paritet med digerdöden. Eller möjligtvis ännu värre...

Bild
Jag brukar maska där jag kommer åt och det är någorlunda enkelt, de ställen där det inte går att maska brukar jag ta ett varv med slippapper på innan limning. På bilden ovan så har jag maskat bakkroppens limytor, de längre fram kom jag inte åt på något enkelt sätt med tejpen utan slipade dem i efterhand.

Trevligt att du bygger igen och välkommen :) !

Hälsningar

Magnus
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Limma målade ytor

Inlägg av F Porsche »

Jag har byggt några bilar the american way.
Limma ihop säten, bakaxel och motor blockhalvorna, tvättar allt, låter torka, målar på typ MIG flytande maskering på limytor, sprayar allt med primer sittande kvar på gjutstammarna.
Fördel ?? man ser alla små gjutlinjer.
Skriv svar