Raketer till B18?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Raketer till B18?

Inlägg av Pelle F »

Jag funderar på att bygga en Kora B18 och skulle vilja köra en setup med attackraketer under vingarna. Men jag är osäker på hur jag ska få tag i rätt raketer. A21R från Specialhobby har ju en uppsättning med tio raketer. Kan det vara rätt modell? Trevligast vore förstås att få tag i kit med bara raketerna så jag inte får ännu en modell i låda över...

/Pelle
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Raketer till B18?

Inlägg av daza »

Enligt Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_18) fanns följande raketer:

8 cm pansarraket m/46C (Shot, 25 lb., "AP" Mk II)
10 cm övningsraket m/47 (Head, 12 lb., "Practice" No. 1 Mk 1)
15 cm sprängraket m/46 (Shell, H.E. 60 lb., "SAP" No. 2 Mk I)
10,3 cm övningsraket m/49
14,5 cm pansarsprängraket m/49A
14,5 cm pansarsprängraket m/49B
15 cm sprängraket m/51A
18 cm halvpansarraket m/49A (mot sjömål)
18 cm halvpansarraket m/49B (mot sjömål)

Det finns raketer från Maestro Models (t.ex. https://www.rebell.com/svenskt/details/ ... -m-82.html) men står att de inte finns i lager. Går säkert att fråga Max på Rebell om de kan fixa.

/Daniel
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Raketer till B18?

Inlägg av Jon MW »

Det är jag som tillverkar de raketerna som Rebell/Maestro säljer. De görs mer eller mindre på beställning, tror det finns några i butiken som kanske inte är inlagda i systemet. Just nu har Max bara lagt up set till Tunnan och Lansen, men mailar du honom om ett set till B18 med hur många och vilka raketer det är så blir det paket pris på de. Vet inte om det är någon upphängning med i Koras låda, de under vingarna ska annars inte va nått problem att fixa så du kan få med, den under nosen till 18cm raketerna borde gå att fixa ganska lätt om jag får bredden på infästningspunkterna på modellen. Den till 10cm raketerna i nosen är ju lite mer jobb och kan behövas en test version innan den passar bra, men det går ju att lösa.

Jon
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Raketer till B18?

Inlägg av Pelle F »

Tack för svaren. Det är definitivt intressant att försöka ordna en uppsättning. Det behöver inte vara svåra varianter, så om du anger att 18 cm raketerna är enklast, blir det nog att planera för dessa. Jag återkommer. Ingen upphängning följer med i Koras modeller, jag ska kolla hur det ser ut och i vilken mån det kan scratchas.

/Pelle
Skriv svar