Heller Citroen 15 CV

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kenneth
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jul 2019, 20:25
Namn: Kenneth Jonsson

Heller Citroen 15 CV

Inlägg av Kenneth »

Hej,
Jag köpte en Heller Citroen 15 CV 1/24 då jag ville bygga en "gangster-Cittra". Jag har byggt drygt 40 bilar i 1/24. Dom flesta är gamla
jänkejärn från AMT, Revell, m.m. På senaste tiden har det blivit lite modernare bilar från Tamia och Hassegawa. Hade inte särskilt stora
förväntningar på modellen, eftersom jag har byggt många Amerikanska modeller utgivna på sextiotalet så trodde jag att det var ungefär den
kvaliteten man kunde förvänta sig. Men....Det var sämre än något jag någonsin råkat ut för, (frånsett en bensinstation till en modelljärnväg i skala 1/160 där det skilde över en millimeter på halvorna till bensinpumparna. Den råkade vara från Heller).
Att jämföra med dom Japanska tillverkarna går inte, och det skull vara djupt orättvist, inte minst med tanke på priset, men att jämföra med dom gamla Amerikanska sextiotals-satserna från exempelvis AMT tycker jag är helt relevant. Någon detaljering av drivlinan blir det inte då det skulle
kräva en för mig alldeles för stor arbetsinsats med ett slutresultat som ändå inte är bra nog. Jag tänker limma fast motorhuven och satsar på att få utsidan och inredningen i hyffsat skick. Aldrig mera en Heller över min tröskel.

Kenneth
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av Henrik R »

Tjo. Tråkigt, Men är inte den där Cittran från slutet av Sjuttitalet? Det kanske inte går att jämföra den med något nyare alls egentilgen om man ser det från den aspecten.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av jonaszett »

Eftersom jag ville få ett hum om hur Citroen 15CV från Heller såg ut Googlade jag.
Jag tyckte nog att gnället va rätt obefogat, faktiskt att det va en mycket detaljerad och fin modell med mycket delar...
Sen såg jag att det va en utgåva i 1/8 jag tittade på....
:lol: :lol: :lol: :o :o
Z
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av Andre B. »

Bensinstationer, var inte den från danska Heljan?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av christer k »

Kan det vara så att det är en återutgivning med slitna gjutformar? Jag är alltid lite misstänksam när gamla modeller ges ut på nytt. Jag kan inte uttala mig om Hellers Citroen 15 CV i skala 1/24 eftersom jag köpte den större i 1/8 istället (ännu obyggd), men jag byggde deras Bentley 4.5 litre, BMW 328 och Delahaye 135 på 1980-talet och jag var mycket imponerad av dem. Det enda är att man får vara lite försiktig när man hanterar dem då de har så många delikata detaljer. Nu har också åldern tagit ut sin rätt på gummidäcken till BMW:n då de spruckit.
Kenneth
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jul 2019, 20:25
Namn: Kenneth Jonsson

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av Kenneth »

Ja, det kan nog vara en återutgåva av en gammal modell, med mycket slitna gjutformar. Mycket tyder på det eftersom byggbeskrivningen verkar vara en utskriven kopia. Detaljeringen är mycket bra, men i det här fallet ställer det till med mer skada än nytta då många av delarna inte passar riktigt ihop och att dom små detaljerna har stora gjutskarvar. Kanske var jag lite väl sur när jag skrev inlägget, men om man vill bygga något som man kan stå för och det visar sig att man inte kan klara det utan en gigantisk arbetsinsats, blir man inte så glad.
Bensinstationen var en Heller, men några på ett mj-forum sade att Heller gav ut en del som var av enklare och billigare utförande och detta var en sådan.
Kenneth
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av Stefan S »

Har aldrig någonsin hört att Heller skulle ha tillverkat hus i n-skalan så du måste har förväxlat märkena. En sökning på Heller + 1/160 gav heller inga träffar.....
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av jonaszett »

Det kanske är Faller och inte Heller??
Z
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av Björn Fransson »

Modellen kom 1978. Heller gjorde ett rejält kvalitetslyft mellan 1978 och början av 80-talet. Jag har byggt flera av deras senare bilar, kvaliteten är helt OK, i synnerhet ställt i relation till priset. Att döma en hel tillverkare baserat på en 42 år gammal modell känns rätt hårt, ungefär som om jag skulle döma Hasegawa rakt av enbart utifrån deras parodiska MiG-21. Heller har gjort många usla modeller och många väldigt fina. Däremot aldrig någon bensinstation, det är sannolikt Faller som gjorde den du syftar på.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Heller Citroen 15 CV

Inlägg av bergwall »

Tråkigt att höra, jag byggde deras Delaheye 1/24 som tredje modellen (totalt sett i mitt liv).Jag mins den som väldigt utmanande, men det kan varit kombinationen med färdigheterna hos en 8 åring? På senare år har jag faktiskt köpt på mig många av Hellers bilmodeller eftersom det är väldigt tjusiga förpackningar och imponerande hantverk i kartongerna även om de nu inte passar så bra alltid. Om man beaktar att formar och ämnena tillverkades med åratal kvar till dagens CAD- och CAM-hjälpmedel så kan man inte annat än imponeras i alla fall. Ska du slänga Citroën Kenneth? Jag skulle kunna ta över ”aset” eftersom jag har samma modell men som saknar vissa delar.
Skriv svar