Dags att köpa ny airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
A.Femoralis
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jun 2012, 14:32

Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av A.Femoralis »

Har äntligen bestämt mig för att köpa en ny airbrush efter att länge ha irriterat mig på min uråldriga badger som jag fått ärva från farsan. Den känns rätt sliten, vilket inte är konstigt då den är riktigt gammal nu, och jag har aldrig riktigt blivit vän med den så det är på tiden. Jag är dock väldigt osäker på vad jag borde satsa på! Jag känner att det kan vara värt att lägga ut en del eftersom airbrushen är ett så pass viktigt verktyg men bara om det verkligen är värt det. Om en är marginellt bättre men kostar mycket mer väljer jag hellre den billigare, dock vill jag ju inte vara dumsnål. Hoppas ni kan ge mig lite vägledning! :)

Ett krav är att det ska vara en double action! Ett stort plus är även om den är lätt att rengöra!

Har kollat på Harder & Steenbeck Evolution Two in One, priset verkar ligga runt 1500kr vilket svider men känns överkomligt, särskilt eftersom man får två nålar (0,2 & 0,4). Frågan är dock om man verkligen behöver två eller om man kanske ska köra på en solo istället? Jag vet inte alls hur pass stor användning man har av olika stora nålar. Jag vet ärligt talat inte ens hur stor nålen i min badger är så detta är ny mark för mig. Vad anser ni om detta? :)

Sen finns det ju tydligen olika varianter, vanliga classic evolution och silverline. Den stora skillnaden som jag förstått det verkar vara att att i silverline finns ett reglage för färgmängd man kan skruva på för extra kontroll men dom verkar kosta lika mycket. Vilken bör man egentligen satsa på?

Kan nämna att jag tänker använda främst akryl (tamiya och vallejo) men jag kör även lite enamel ibland och i framtiden tänkte jag även testa Alclad.

Finns det någon annan spruta ni skulle rekommendera istället kanske?

Tack på förhand!

Mvh Christian
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av Robert A »

Finns Grex som många tycker om men inte själv testat, Iwata kostar i regel mer än H&S samt att man får betydligt färre grejer med sprutan.
Fördelen med H&S grejer är att det är enkelt med delar i sverige då alla mer eller mindre säljer deras produkter.

Svårt att hitta en bättre spruta för 1500kr, två nålar/munstycken samt två färgkoppar med på köpet. Satsa på silverline den justerbara bakdelen eller vad man ska kalla den använder jag ofta om man gör olika camouflage
eftersom man kan låsa nålen till olika lägen. Generellt 0.4 nålen för att täcka föremålet med färg utan någon vidare precision och 0.2 nålen för där man vill skapa effekter/kamouflage etc.. båda är nödvändiga så snåla inte.

Annars finns H&S infinity som jag är en nöjd användare av dock får man betala 600kr mer eller så för den..

Ett tips köp inte H&S justerbara lufttrycks ställare som finns till sprutan, felkonstruerat skräp som här på tok för trög! Ha hellre en ordentlig lufttrycksställare på kompressorn, fast det ska man alltid ha :)
Krister L
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:26

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av Krister L »

Puma Hobby har H&S Evolution 2-1 för 1,199kr http://www.pumahobby.se/, vilket helt klart är prisvärt.
Har själv en H&S Silverline och som du säger är den egentliga skillnaden att du kan reglera fägmängden (använder jag själv mycket sällan).
Att det blev en Silverline för mig var mer bara av "tekniska" skäl (tillgång). Vill man så kan man köpa till en så kallad quick fix och hänga på
sin Evoution om vill reglera färgmängden.
Angående din fundering över nålstorlekarna så tycker jag det är bra med 2 olika nålar, då den smalaste nålen (har själv 0,15 & 0,4)
är lite för "klen" om man vill täcka större ytor.
Använder själv Tamiya, Vallejo och Humbrols färger och alla fungerar klockrent att sprutmåla med.
Är mycket nöjd med min H&S spruta och för de pengarna är det nog det bästa man kan få.

MVH
Krister Larsson
Senast redigerad av Krister L den 29 jun 2012, 12:52, redigerad totalt 2 gång.
A.Femoralis
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jun 2012, 14:32

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av A.Femoralis »

Riktigt nice med Puma Hobby! Billigaste jag sett hittills och fri frakt på det dessutom!

Är sugen på att köra vanliga Evolution istället för Silverline men jag kanske underskattar hur användbart färgreglaget är? Känns lockande att lägga mellanskillnaden på 270kr på en ny modell att inviga sprutan på istället. ;)
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av Robert A »

Har du levt utan låsningen på nålen när du kört din badger så lär du inte sakna den om du köper en evolution :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag kanske är helt obildad men på något sätt får jag intrycket att den
lilla mojängen för att reglera färgmängden är ett sätt att förvandla
en double action airbrush till en single action ?
piosa
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 12:04

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av piosa »

Robin Nilsson skrev:Jag kanske är helt obildad men på något sätt får jag intrycket att den
lilla mojängen för att reglera färgmängden är ett sätt att förvandla
en double action airbrush till en single action ?
Den fungerar som ett stop. dvs att du kan inte dra nålen längre bak än vad du ställer in, men tills dess har du fritt spelrum. Så du kan fortfarande göra fina linjer med ett grövre stop om du förstår vad jag menar.
//Jag har anammat en ny filosofi: Trial and Error.
Tyvärr mest Error...
A.Femoralis
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jun 2012, 14:32

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av A.Femoralis »

Robert A skrev:Har du levt utan låsningen på nålen när du kört din badger så lär du inte sakna den om du köper en evolution :)
Den var dock en single action så det blir ju en låsning per automatik! ;)

Kan tänka mig att det är rätt smidigt som en säkerhetsmekanism för att undvika att en linje skulle bli större än tänkt men man verkar ju klara sig utan den, har sett flera skriva att precis som Krister så använder dom funktionen mycket sällan.

En sak jag såg på deras hemsida gjorde mig dock fundersam! Så här är beskrivningarna för sprutorna på Harder & Stennbecks hemsida:

Evolution:
Evolution – the classic
The Evolution is a success story among paint sprayers: a solid system structure, excellent processing and a smooth double-action function have made this
instrument one of the most widely-used airbrushes since it was introduced. The Evolution is available as a solo and 2in1 model, each with a flow system
or in the Evolution X variant with a suction system. 2in1 models each have two nozzle inserts in different sizes and enable rapid and flexible conversion
of the instrument for all areas of application.
Silverline:
Evolution Silverline – the universal genius
The Evolution Silverline combines all the advantages of the Evolution with a slim silver design, solvent-resistant middle section and innovative paint volume control. Thanks to the complete metal design, paints containing solvents can also be used without any difficulties. Paint volume control enables individual adjustment of the lever mechanism, thus facilitating particularly fine work. The Evolution Silverline series is available in the solo, 2in1 and air volume control
(fPc) versions, or as a combined suction/flow system (M).
Det som står där om "solvent-resistant middle section, vad innebär detta? Klarar således inte vanliga Evolution starka lösningsmedel? Det är isåfall en big deal för mig eftersom jag vill kunna använda exempelvis alclad utan att skada sprutan.
Krister L
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:26

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av Krister L »

Evolution och Silverline är samma spruta (alla delar passar mellan dessa två). Det är bara utseendet som skiljer mellan de två men innanmätet är detsamma.
A.Femoralis
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jun 2012, 14:32

Re: Dags att köpa ny airbrush

Inlägg av A.Femoralis »

Krister L skrev:Evolution och Silverline är samma spruta (alla delar passar mellan dessa två). Det är bara utseendet som skiljer mellan de två men innanmätet är detsamma.
Aha ok! Jag är dock ändå förvirrad över varför dom nämner det som en feature för Silverline. Kan delarna vara olika ytbehandlade och hur pass stora konsekvenser har detta?
Skriv svar