Hans Percy har gått bort

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Neil! Jo det var trevliga år, och det mycket annat än flyg modeller, efter jag upptäckt möjligheterna med Pc. Kul att du har fått överta några av Hans modeller. En imponerande prestation han gjorde, som få kommer ens i närheten av. Jag minns en gång då han byggde 4 st samtidigt. Han var väl värd epitetet MR Phantom" den gode Percy . //Lennart
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av thomas wilner »

Ja hans va en hyvens kommpis många av hans modeller hänger på areoseum på säve nere i Berget i vargefall innan jag lämnade areoseum
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Stefan Eriksson »

Jag kände inte Hans personligen, men visste mycket väl vem han var, och som ung modellbyggare läste jag mängder av de tips i IPMS tidningen han skrev om, allt från att tillverka tråd av att värma plast med ljuslåga, klarlacka innan dekalerna ska dit, penselvård och andra grundläggande saker som för mig är naturligt idag, på den tiden fanns inte internet.

När jag många år senare under open i sthm lyckades vinna SFF vandringspris för en J26 i 1/48, så damp det ner ett vykort veckan efter från just Sir Percy i min brevlåda. Fotot på vykortet var hans egenhändigt fint byggda F15 märkta J28 Vampire, där han på baksidan skrev och gratulerade mig för en fin modell! Det värmde mitt modellbyggarhjärta.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Spad16 »

Jag fick en rapport från begravningen igår, det var en liten skara sörjande, som det är nu i corona tider. Två modellbyggare var med Roger och Martin. Roger var med när vi hade hand om IPMS-Sverige i Göteborg. Hans var ordförande, Roger var sekreterare och jag var kassör, vi hade himla skoj när vi gav ut Skala, vi köpte en kopiator svart, revisorn fick hicka, "gör inte om det bara" löd domen, och kopiatorn gick varm i Rogers lägenhet. Martin är det nog inte så många som känner, med han var med tidigt i Berget när Robert Fredriksson och jag hade hand om IPMS-Göteborg, tillsammans med Martin gjorde vi en bejublad tidning som hette Hot Stuff (efter cyan-akrylat limmet med samma namn) , Hans skrev en ledare i varje nummer, hur många kommer ihåg den?
Hursomhelst så berättade Martin för mig att begravningen var värdig och fin, och Hans barn hade varit väldigt välkomnande .
/Neil
PS. Stefan, det där med vykortet var så typiskt Hans. Jag ler när jag tänker på honom!
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Stefan S »

Även jag kommer ihåg Hans väl. Han kände ju Benkt Brink på Brio och Eva? på Åhlens och ordnade en hel del byggdemonstrationer där. Vi var också en del som byggde modeller för Brio och som tack fick man välja ur den tyska Revellkatalogen och fick hem modeller som inte fanns i Sverige.

Hans var väl nästan ensam om att ha fått en av sina riktiga kärror utgiven i modell, hans Vampire som Revell gav ut.

Har i mina gömmor ett brev Hans skrev till Boeing när dom skulle stoppa utgivningen av Boeing modeller. Har även svaret från Boeing.


Hans har bytt oerhört mycket för plastmodellbygget här i landet.

Stefan
Skriv svar