Pensionering för min Evo-spruta?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av Mikael Falk »

Eller finns det någon enkel lösning?

Den har börjat läcka färg från munstycket. T ex när man väntat mellan två lager färg så spottar den ut en massa färg när man börjar måla. Det verkar som att färgen rinner från koppen genom munstycket.

Vad göra?

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av linusorn »

Nya packningar, finns att köpa hos till exempel Wentzells och Puma hobby.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av Mikael Falk »

Ja, det har jag funderat på, men vilken packning i så fall? Vill minnas att munstycket är hyfsat nytt så det borde ju inte vara den, eller?
"1/48, för oss skumögda."
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av Emil_Juhl »

Kommer färgen ut den vägen den ska fast i okontrollerad mängd?
I så fall tycker jag att det låter som att nålen inte sluter tätt mot munstycket.


Jag hade i så fall kollat följande:
Är nålen rak, fin och ren?
Är munstycket helt och ordentligt rent?
Är det rätt nål till munstycket?
En mindre nål kan användas till ett större munstycke men tvärt om blir nog besvärligt.

Fast det har du kanske redan kikat på.

Själv har jag misshandlat min Evo i 12år nu. Packningar bytte jag för första gången för några månader sen. Så det ska nog en hel del till innan en Evo slits ut.

Universallösningen när min spruta börjat bråka har varit att avlägsna alla packningar och lägga sprutan i lämpligt lösningsmedel över natten. Själv brukar jag använda cellulosaförtunning men det finns ju andra bra alternativ. Därefter en grundlig skrubbning för att få bort det sista.
Sen brukar den spinna som en katt igen =)

Lycka till =)
Mvh
Emil Juhl
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av linusorn »

Finns två packningar vid munstycket, en svart som sitter på "kronan" och sluter mot kroppen samt en vit som sitter längst bak på munstycket. Byt nålpackningen också när du ändå är igång. Den får du ut genom att plocka isär hela sprutan och titta in i kroppen bakifrån. Du ser då en liten mässingsskruv, skruva ut den och packningen sitter i skruven. När allt är isär passar du också på att göra en ordentlig storstädning. Sen borde sprutan bli som ny. Funkar inte detta kan du ha spräckt munstycket. Ta ur munstycket och kolla efter någon liten spricka vid toppen, krävs bara att du tar i lite för mycket vid rengöring eller skjuter i nålen för hårt i munstycket så spricker det. Har fått liknande beteenden på grund av spräckt munstycke flera ggr.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av Mikael Falk »

Tack alla för hjälpen!

Har beställt packningar, men ska nog göra en "storstädning" som Linus föreslog. :-)

Tack igen!
/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av Mikael Falk »

Kollade extra på munstycket och det verkar vara ett hack i den, så den verkar körd...:-(
"1/48, för oss skumögda."
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av denstore »

Emil_Juhl skrev:KSå det ska nog en hel del till innan en Evo slits ut.
Det beror nog på användaren. Jag har träffat på ganska många som var i bedrövligt skick.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av Emil_Juhl »

Ja det är kanske sant.
Jag har full förståelse för att nålar och munstycken kan gå sönder.
Det räcker ju att tappa en nål så kan den vara förbrukad. Där har jag nog mest haft tur med min egen.

Men sprutan i övrigt lär väl knappast slitas... eller...?
Mvh
Emil Juhl
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Pensionering för min Evo-spruta?

Inlägg av denstore »

Njae, gängor och packningar kan ju slitas också. Dessutom är förnicklingen rätt känslig på de vanliga (inte CR).
Skriv svar