Hur gör man ett eget filter?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av magnusf »

X-21 är Flat Base, mattgörare. X-22 är en vanlig blank klarlack.

Ska du spruta Smoke så späd för vanlig sprutmålning, kanske 50/50!

Hälsningar Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av Urban Gardini »

Här har du en bra utrikisk text om just X-21

"Tamiya Flat Base is a paint additive that will transform any Tamiya acrylic glossy paint into a flat non-gloss color. (specifically designed for use with Tamiya bottled acrylic paint) To use simply begin by mixing a gloss color into a mixing jar with flat base additive and stir. Add Tamiya X-20A acrylic thinner if you will be airbrushing the transformed color. A beginning paint to flat base ratio is 10:1 (10 parts paint to 1 part flat base). If a flatter sheen is desirable add a little more flat base.



Tamiya acrylic paints are made from water-soluble acrylic resins and are excellent for either brush painting or air-brushing. These paints can be used on styrene resins, Styrofoam, wood, plus all of the common model plastics. The paint covers well, flows smoothly, and can be blended easily. Prior to curing, paint can be washed away with plain water.



Features:
• Transforms any Tamiya gloss paint into a non-gloss flat color
• Water soluble acrylic paint, perfect for airbrushes
• Suitable for most surfaces
• Easy to blend paint scheme"

Har sett den omnämnas som "Matting agent" vilket stämmer rätt så bra in på den. Lack är helt enkelt "Varnish". Så X-21 är en matting agent och X-22 är en gloss varnish. Du har även dessa två X-35 som är sidenmatt "Satin varnish" (min favorit) och XF-86 som är "Flat varnish".
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av Björn B »

Jag är inte så förtjust i Flat Base och är glad att Tamiya till slut tog fram en flat clear. Jag har haft problem med att mattgöraren inte blandat ut sig helt utan fått vita prickar i målningen. Använder man för mycket så får man effekten som på fönstren på min Volvo

Bild
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av F Porsche »

Bild
[/quote]
Vad gör väl det ?
En av de absolut bästa bilbyggena någonsin.
Det ser ut som en bil, man riktigt känner passionen för och relationen till förebilden.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av Urban Gardini »

Precis. I mina ögon så är det där det enda som X-21 duger till, frost...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar