Fiktiv svensk Hawker Hurricane

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av magnusf »

Njae, J 9 kom i tjänst och det fanns J 10 med påmålade kronmärken i USA (inga letade sig dock hit) så de numren var upptagna.

Jag kollade här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... ktflygplan

Det enda nummer som jag hittar som är ledigt är 13 (skulle gissa att det klingade illa :) ) så J 13 om du vill vara säker på att det inte blir en dublett.

Ska vi istället fundera över vad man nog gärna sluppit så skulle jag lite elakt gissa på J 11 Fiat CR.42 (som jag själv tycker mycket om och som är en väldigt tuff flygmaskin men som var föråldrad redan när vi tog den i tjänst) och den ligger rätt bra till i tid också så varför inte J 11 Hurricane då?

Det fanns annat roligt som man tittade på, både Breguet 693 (skitsnygg fransk maskin), Fokker G.1 (intressant flygande holländare) bara för att nämna två. Så det går att göra mycket roligt av sådant som vi kollade på men aldrig lyckades köpa!

Hälsningar

Magnus
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av Rickard Malmborg »

Varför inte J12 Hurricane?

Lediga J-nummer finns det ju många. Att samma nummer förekommer för helt olika flygplan har ju hänt förr: B5 - S5, B6 - J6.
Om vi ändå gillar J11:an (det gör jag med nämligen) kan den väl få behålla sitt nummer och Hurricane få bli en J12 :-)

Med vänlig hälsning
Rickard
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av Mats Averkvist »

Den hade säkert hetat J 20 då eventuella Hurricane som vi inte köpte istället blev Reggiane Re 2000.
Då vi köpte 60 J 11, hade vi i princip redan 12 st som var avsedda för Finland, men som iom slutet på finska vinterkriget och istället hamnade på F 3.
13 var redan upptaget för en spaningsflygplan har jag för mig.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av Lars Befring »

magnusf skrev: 30 apr 2020, 08:10 Det fanns annat roligt som man tittade på, både Breguet 693 (skitsnygg fransk maskin), Fokker G.1 (intressant flygande holländare) bara för att nämna två. Så det går att göra mycket roligt av sådant som vi kollade på men aldrig lyckades köpa!

Magnus, du vet väl att vi har en liten artikel om ämnet på hemsida?

https://www.ipmsstockholm.se/home/swedi ... delivered/

Vi beställde faktiskt tre olika flygplanstyper innan vi fick det vi fick d.v.s. S16
Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av Björn Fransson »

Byggde faktiskt en sådan för ett antal år sedan, till temat på Open 2013. Så här blev den (Airfix gamla, 1/48):

Bild

Jag följde ungefär samma resonemang som Mats och valde att kalla den J 20. Detta utifrån att Hurricanen - om vi fått tag på den - skulle varit ungefär samtida med Re 2000, men sannolikt ett betydligt mer attraktivt köp. Dekalerna kom från Flying Colors J 11-ark, plus några överblivna från FC:s Mustangark.

Fler bilder finns här.
http://bjornsmodeller.blogspot.com/sear ... ricane?m=0
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av Mats Averkvist »

Thunderbolt kan ju bli en svensk J 26 från F 16 istället för Mustang... 8-)
kari lumppio
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jul 2012, 22:40

Re: Fiktiv svensk Hawker Hurricane

Inlägg av kari lumppio »

Hej!

Såvitt jag vet det var på riktigt diskussioner om att sälja de efterlämnade finska Hurricaner till Svensk Flygtjänst cirka 1945. Det eneste Mk II HC-465 includerad.

MvH
Kari
Skriv svar