Positionsljus

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Positionsljus

Inlägg av magnusf »

Jag tror inte det blir blankt, 240-papper är lite väl grovt! Jag ska leta upp din saknade "coolant"-dekal som vi mailade om och skickar med lite olika slippapper i kuvertet!

Hälsningar

Magnus
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Positionsljus

Inlägg av kai »

Jag kan starkt rekommendera de polerstickor för naglar som finns i kosmetikbutiker – de har typiskt fyra olika grovlekar där den finaste ger en extremt blank yta. Och sen golvlack på det.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Positionsljus

Inlägg av hanfeh »

Jag brukar stega med "slippapper" från P240 till P400 (ibland även P800) sen tar jag fram polerstickan från Kicks/Åhlens med rosa, vitt och ljusgrått för högblankt.
Kände mig manad att reda ut vad P står för, och det är antal maskor i kvadrat per kvadrattum som man har i sikten för slipmaterialet. Dvs har man 240 x 240 maskor vilket ger 57600 maskor per kvadrattum så får slippappret P240. Låter som inte mycket skulle komma igenom den sikten, men som Magnus skriver blir det ganska "repigt" med P240 som även syns genom färg.
Finns slipmaterial från P60 till P2000 att köpa.
Gissar att rosa ytan på polerstickorna från Kicks/Åhlens jag använder ligger kring plus P1000 :?:
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Positionsljus

Inlägg av magnusf »

Morgan! Prova! Kan mycket väl funka som en sista finputsning för att få upp glansen.

Hälsningar

Magnus
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Positionsljus

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Kanske är jag för sent ute men det kan ju också hjälpa att helt enkelt pensla på ett lager klarlack (av vilket fabrikat du nu föredrar), utan att du polerar eller slipar mer.

Mvh
Rickard
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Positionsljus

Inlägg av hanfeh »

Nu känner jag mig manad att förklara putsmedel för metall. Det som många har hemma typ Häxan, MP52 och olika dukar verkar med en syra (ofta oxalsyra som finns i rabarber) som tar bort den oxid och sulfid som bildas på ytan av metallen. Om man t ex äter ägg med silversked bildas en silversulfid som man kan ta bort med dessa putsmedel. Men ytan på metallen är lika blank (repfri) före som efter.

När man tillverkar metallföremål som ska vara blanka så använder man ofta lumpskiva med polerpasta för att få en slät och blank yta. Jag har räddat några huvar med att sätta en lumpskiva på min Dremel/Proxon och med polerpasta polera bort repor och limskador. (Till Dremel finns en röd polerpasta som jag inte vet vilket "P-tal" den har.) Kan vara lämpligt att avsluta med Tandkräm som ofta innehåller lite polermedel innan man tvättar huven med vatten och tandborste. Inte säker på att all tandkräm innehåller polermedel nu för tiden. Kan vara läge att spara på en gammal tandkräm för oss modellbyggare.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar