Hobbyboss Toldi

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Hobbyboss Toldi

Inlägg av SvenYoung »

Det kom en fråga i en annan av mina trådar (om Trumpeters BRDM) om Hobbyboss nya Toldi, så tänkte jag kunde lägga upp en ny tråd om denna.

Frågan var om den här Toldi-modellen går att göra svensk, och svaret är ja - utan alltför stora ingrepp kan den här modellen bli en svensk m/38. Med betydligt mera jobb går det säkert att göra en m/39, och för ett riktigt avancerat bygge skulle man kunna ge sig på en m/40 :-)

Kan rekommendera tidningen PANSAR nummer 2, 1996 där Kjell Svensson beskriver vad som krävs för att bygga om Mini Art Studios Toldi till en m/38. Samma gäller för Hobbyboss modell.

Verkar som om HB har fler Toldin på gång, vissa nyhetssidor har visat olika torn. Obs att endast ett torn följer med i byggsatsen.

Skulle man kunna drömma om att HB ger sig på de svenska vagnarna också? :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Hobbyboss Toldi

Inlägg av Öken-Erik »

Och för er som kan tya er så kan jag meddela att den svenska grossisten kommer att lägga svenska dekaler i låddan!
Skulle också vilja rekomendera att man håller koll på både Pansar o Plastic Warfare där jag misstänekr att konverteringsartiklar kommer att dyka upp....

Öken-Erik (Som numera INTE skriver i Pansar!)

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Hobbyboss Toldi

Inlägg av Öken-Erik »

Det verkar som sagt komma fler versioner av Toldin åtminstonde om man får tro bilderna som legat ute på IPMS Fillipinernas hemsida (bilderna visar flera olika torn bla).
Dock är det denna variant av Toldin som nog lämpar sej bäst för att konvertera till svensk.
Personligen tror jag inte på svenska varianter från Hobby Boss men kanske konverteringsset för att bygga m/39 och m/40 från någon driftig resintillverkare?

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hobbyboss Toldi

Inlägg av SvenYoung »

Du har med all säkerhet rätt, Erik. Några svenska varianter från HB är inte så troliga, så vi håller tummarna för svenska konverteringar :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar