Re: Tillstånd att sälja hobbyfärg?
Postat: 23 jun 2012, 22:03
Mmm...
Det är sant att det är flera olika regelverk och myndigheter som man berörs av när det handlar om nämnda burkar. Och det finns lite olika anledningar...
När det gäller transporter så är små färgburkar, nagellack och tändare oerhört svåra att släcka eftersom det rör sig om så små behållare. Och dessutom är behållarna ofta gjorda av plast numera. Vid en brand "skyddar" de brinnande burkarna de oskadade burkarna. När man försöker släcka så slår man sönder det "skyddande" lagret av brinnande burkar och nya friska burkar blir nytt bränsle. Lösningsmedlen som finns i färgerna löser dessutom upp skummet som används vid släckning. Så ofta är det bara att låta "skiten brinna" som är lösningen. Därav reglerna för just transport oavset om det är på väg, järnväg, flyg eller båt. När det handlar om förvaring så är orsaken lite densamma men som sagt så är det flera myndigheter som styr. Men sen något år sen har det ändå hänt en del rörande brandfarlig vara och sprängämnesinspektionen är nog inte berörd myndighet längre. Flera av myndigheterna har ju slagits ihop numera...
Men i korthet krävs det alltid att föraren har en ADR-utbildning vid transport av farligt gods. Brandsläckare är väl numera ett allmänt krav. Orange skyltar eller inte beror på mängden av exempelvis brandfarlig vara. Men kollit skall alltid vara rätt korrekt uppmärkt och riktiga transporthandlingar (farligt gods fraktsedel och transportkort) skall finnas.
När det handlar om privat konsumtion får man inte fylla bilen med mer än max fem liter brandfarlig vätska utöver vad man har i bränsletanken. Samma mängd som normalt en reservdunk rymmer...
Det är sant att det är flera olika regelverk och myndigheter som man berörs av när det handlar om nämnda burkar. Och det finns lite olika anledningar...
När det gäller transporter så är små färgburkar, nagellack och tändare oerhört svåra att släcka eftersom det rör sig om så små behållare. Och dessutom är behållarna ofta gjorda av plast numera. Vid en brand "skyddar" de brinnande burkarna de oskadade burkarna. När man försöker släcka så slår man sönder det "skyddande" lagret av brinnande burkar och nya friska burkar blir nytt bränsle. Lösningsmedlen som finns i färgerna löser dessutom upp skummet som används vid släckning. Så ofta är det bara att låta "skiten brinna" som är lösningen. Därav reglerna för just transport oavset om det är på väg, järnväg, flyg eller båt. När det handlar om förvaring så är orsaken lite densamma men som sagt så är det flera myndigheter som styr. Men sen något år sen har det ändå hänt en del rörande brandfarlig vara och sprängämnesinspektionen är nog inte berörd myndighet längre. Flera av myndigheterna har ju slagits ihop numera...
Men i korthet krävs det alltid att föraren har en ADR-utbildning vid transport av farligt gods. Brandsläckare är väl numera ett allmänt krav. Orange skyltar eller inte beror på mängden av exempelvis brandfarlig vara. Men kollit skall alltid vara rätt korrekt uppmärkt och riktiga transporthandlingar (farligt gods fraktsedel och transportkort) skall finnas.
När det handlar om privat konsumtion får man inte fylla bilen med mer än max fem liter brandfarlig vätska utöver vad man har i bränsletanken. Samma mängd som normalt en reservdunk rymmer...