Klarlack på metallfinish?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Horrocks »

Efter många ommålningar, mellanslipningar och ett par svordomar har jag äntligen fått till en metallren finish på min Meteor F8 som jag börjar bli nöjd med. Jag har använt masker så långt som möjligt och målat istället för dekaler för bl a RAF-märken och förbandsmärkning, men börjar nu komma till de märkningar där dekaler krävs.

Frågan är vad som är den minst dåliga metoden; klarlack - dekal- klarlack som vanligt, eller kommer jag sabba metallfinishen (AK Xtreme metal), eller finns det bättre alternativ?

Väljer mellan Future, Mr Color GX100 eller Tamiya gloss clear som klarlack.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Björn Fransson »

Nu är jag ingen expert på just den färgen, men om man vill få en lagom blank metallfinish, tycker jag att Future funkar riktigt bra. Det blir precis lagom blankt och inte så "glossigt" som en del andra klarlacker kan bli. Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av de andra två lackerna du väljer mellan. Men rent generellt tycker jag att den nya Future funkar utmärkt för all form av blank finish, i synnerhet med tanke på skalaeffekten, eftersom den inte blir überblank.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Stellan »

Nu har du ju tagit en vinstlott. I och med att det är en F.8 så är den ju målad silver i verkligheten, inte aluminiumrent. Ett lager blanklack gör sålunda inte att du förlorar någon metallkänsla. Kanske det rentav blir bättre med lack. Har själv använt Pledge över Vallejos metallfärger med gott resultat. Spä med fönsterputs eller Tamiyas thinner. Skulle köra Future, dekal, future om jsg vore du. Korea..? Grisig vädring.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Andre B. »

Jag kan kanske tänka mig future på en vädrad och oxiderad yta som en P-51, J37:a eller en Tunna. Men vill man ha en polerad kärra så är det nog svårare. Jag gav en Sabre en klarlack för en femton år sedan. Klarlacken gulnade betänkligt och har fått mig att undvika klarlacka metallrena flygmaskiner. Men det har nog kommit bättre klarlacker...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Björn B »

Humbrol enamel? Tydligen gulnar kla och vit enamel
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Horrocks »

Tack för tipsen.

Mycket riktigt silverlackad F8 och inte metallren om man ska vara korrekt. Men finishen är nu precis som jag vill ha den, vare sig blankpolerad eller matt, utan ser ut som blank silverlack.

Tror jag ska testa på några provbitar. Kan vara intressant att se hur klarlackerna uppför sig.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klarlack på metallfinish?

Inlägg av Stellan »

Lycka till med proverna.

Har en Meteor som är nästan färdigbyggd. Indiengjutning så det är en del problem jag måste ta itu med...suck.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar