Caproni 313 (färgbild!)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Caproni 313 (färgbild!)

Inlägg av Anton »

Hittade denna för mig okända färgbild på Caproni 313. :)

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Caproni 313 (färgbild!)

Inlägg av Björn Fransson »

Oj! Retfullt att den inte är från sidan, med tanke på diskussionen om kamouflagets färg. Men nog skulle det kunna vara en ljust blågrå bas som man ser på höger vinge? Det känns i alla fall inte uteslutet.
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: Caproni 313 (färgbild!)

Inlägg av Anton »

Ja mycket retfullt! Och motorerna är ju kapellerade så man ser ju inte heller individnr. :/ Men färgerna verkar ju helt klart grå/brun/grön på ovansidan. Jag ska ta och prova "tvätta" bilden i photoshop. Återkommer med den.
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: Caproni 313 (färgbild!)

Inlägg av Anton »

Bild
JeepRobin
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jun 2012, 11:57

Re: Caproni 313 (färgbild!)

Inlägg av JeepRobin »

samma bild på dessa maskiner förekommer i caproniboken av mikael forslund. den är tagen på F11 i slutet av capronins tjänstgöring. som jag förstått det så var tanken att dessa 2 maskiner skulle sparas. en på F11 och en på F? som symbol för att minna om beredskapsåren. tyvärr så kom någon på "bättre" tankar och flygplanen blev skotade av bara farten. apropå färgen, finns en bit duk bevarad på F11 museum med kamoflagefärg på.
Skriv svar