Sprucken huv - vad göra?
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 26 maj 2017, 14:25
Sprucken huv - vad göra?
Det här inträffade då jag hade maskerat och spraymålat (och penselmålat insidan med interiörgrön färg) huvdelen till pågående bygge.
Kan dölja detta på ett snyggt sätt, t.ex. genom tunnflytande blank klarlack? Eller är det helt enkelt att svälja stoltheten och täcka över halva huvdelen med en "presenning"?
Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
Kan dölja detta på ett snyggt sätt, t.ex. genom tunnflytande blank klarlack? Eller är det helt enkelt att svälja stoltheten och täcka över halva huvdelen med en "presenning"?
Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
Re: Sprucken huv - vad göra?
Den där är körd, det blir inte bra hur man än gör. Presenning är ju en lösning, annars kostar det inget att efterlysa en ny huv här på forum! Vad är det för byggsats och vilken skala?
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 26 maj 2017, 14:25
Re: Sprucken huv - vad göra?
Det är en Special Hobby CA-13 Boomerang i skala 1:48, som jag äntligen fick igång igen efter ett uppehåll på flera månader.
Huvudproblemet är att jag nu inte har något maskeringstejp kvar till maskering vid spraymålning (jag vet att man kan använda en trätandpetare och skrapa bort överbliven färg utan att repa genomskinliga plastdelar), så det är just därför som jag funderar på alternativet presenning.
Förarkabinen ska vara öppen så att alla detaljer syns, därför ska den här huvdelen ändå vara ovanpå flygkroppen så att säga.
Motsvarande huv till en CA-12 går säkert också bra, då efterföljaren CA-13 i princip var en förbättrad variant av denna. Även CA-19, fotospaningsvarianten av detta jaktflygplan, har en i princip identisk huv.
Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
Huvudproblemet är att jag nu inte har något maskeringstejp kvar till maskering vid spraymålning (jag vet att man kan använda en trätandpetare och skrapa bort överbliven färg utan att repa genomskinliga plastdelar), så det är just därför som jag funderar på alternativet presenning.
Förarkabinen ska vara öppen så att alla detaljer syns, därför ska den här huvdelen ändå vara ovanpå flygkroppen så att säga.
Motsvarande huv till en CA-12 går säkert också bra, då efterföljaren CA-13 i princip var en förbättrad variant av denna. Även CA-19, fotospaningsvarianten av detta jaktflygplan, har en i princip identisk huv.
Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
Re: Sprucken huv - vad göra?
Det där var ju ingen dussinmodell direkt... Finns någon liten möjlighet att den huven funnits med i något Falcon-set men det är inget jag har i mina gömmor (fel skala för mig
). Och då är maskeringsproblemet kvar... Det GÅR dock att maska med till exempel Bare Metal Foil som man försiktigt (sa jag FÖRSIKTIGT?) skär till på plats.
Med öppen huv så sticker det inte lika mycket i ögonen och med en presenning så har man ju dolt den för nyfikna blickar. Jag tror inte du ska mixtra mer med den för då tror jag bara det blir värre, om ingen annan här på forum har någon super-idé!
Du kan ju också prova att dra ett mail till Special Hobby, jag vet inte hur hjälpsamma de brukar vara men det kostar inget att fråga!
Hälsningar
Magnus

Med öppen huv så sticker det inte lika mycket i ögonen och med en presenning så har man ju dolt den för nyfikna blickar. Jag tror inte du ska mixtra mer med den för då tror jag bara det blir värre, om ingen annan här på forum har någon super-idé!
Du kan ju också prova att dra ett mail till Special Hobby, jag vet inte hur hjälpsamma de brukar vara men det kostar inget att fråga!
Hälsningar
Magnus
Re: Sprucken huv - vad göra?
Avdelningen mer komplexa lösningar är ju att fila bort de spruckna glasen och limma rutramen så den har rätt form och styrka, sedan ta annan klarplast i tunn variant och skära ut nya rutor och limma in i ramen.
Rackarns mycket enklare att hitta en ny ruta men är modellen ovanlig är det ju inte heller så lätt.
Rackarns mycket enklare att hitta en ny ruta men är modellen ovanlig är det ju inte heller så lätt.
Re: Sprucken huv - vad göra?
Otur när sådant händer, har själv råkat ut för liknande! Jag hade byggt huven i genomskinlig plast utan själva ramen därefter skurit ut hela ramverket i ett stycke i tunn plasticard eller lagom tjock tejp, målat ramen och därefter försiktigt limmat den på plats. Det går kanske att skära när tejpen sitter på plats men här föreligger ju risk för att man slinter och havererar hela projektet och det gäller ju även när penseln skall gå i närkamp med huven Pilligt men kanske en lösning för dig.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 26 maj 2017, 14:25
Re: Sprucken huv - vad göra?
Ska ta en paus från det här bygget nu i en månad och därefter återuppta det igen. Det är som sagt min allra första 1:48-plastmodell på 25 år...mycket att ta in på nytt efter att under två års tid enbart ha byggt 1:72-modeller.
I skrivande stund så funderar jag på att stärka sprickan med superlim och därefter täcka över sprickan med presenning, så att det inte syns.
Irriterande med en sprucken huv, men jag har egentligen två mer komplexa problem framför mig, nämligen förarkabinen och motorn. Framför allt pilotens arbetsplats kommer att bli krävande (det vet jag efter att ha byggt samma flygplan i skala 1:72). Spraymålandet av kamouflagemönstret och dekalerna är ju inte så komplicerade egentligen, det handlar mest om noggrant arbete, tålamod och förberedelse.
Tackar och bugar för tipsen, får se vad jag gör när det väl kommer så långt.
Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
I skrivande stund så funderar jag på att stärka sprickan med superlim och därefter täcka över sprickan med presenning, så att det inte syns.
Irriterande med en sprucken huv, men jag har egentligen två mer komplexa problem framför mig, nämligen förarkabinen och motorn. Framför allt pilotens arbetsplats kommer att bli krävande (det vet jag efter att ha byggt samma flygplan i skala 1:72). Spraymålandet av kamouflagemönstret och dekalerna är ju inte så komplicerade egentligen, det handlar mest om noggrant arbete, tålamod och förberedelse.
Tackar och bugar för tipsen, får se vad jag gör när det väl kommer så långt.
Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
-
- Inlägg: 586
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Sprucken huv - vad göra?
Hej,
Har du provat skriva till Special hobby? Jag gjorde ett jobb till dem för några år sedan och dem och jag kan nog tänka mig de är tillmötesgående.
https://www.specialhobby.eu/index.php?cl=contact&lang=1
//R
Har du provat skriva till Special hobby? Jag gjorde ett jobb till dem för några år sedan och dem och jag kan nog tänka mig de är tillmötesgående.
https://www.specialhobby.eu/index.php?cl=contact&lang=1
//R
Re: Sprucken huv - vad göra?
Maskeringstejp typ Tamiya och Revell hittar du i färghandel'n. Jag bor ute på landet mil från närmaste hobbyhandel. Men nästan vägg i vägg med byns färghandel. Och man får dessutom rätt mycket mer tejp per krona...
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Sprucken huv - vad göra?
Hejsan!
Ta kontakt med Special Hobby, deras kundservice är bland de bästa.
Special Hobbys Boomerang är en mycket trevlig liten modell, men inte alldeles lättbyggd.
Det är mycket som ska in i den lilla kroppen;

Enda större problemet jag hade var att vingbalken kom i konflikt med cockpitgolvet, det är väldigt tajt med utrymme där!
Jag löste det genom att skära ner vingbalken (då hade jag redan byggt ihop vingar och kropp per instruktionen), men det enklaste vore nog att helt enkelt korta av cockpitgolvet ca 3-5mm i framkanten.
Det kommer ändå inte att synas på den färdiga modellen.
Hälsningar!
Stefan E
Ta kontakt med Special Hobby, deras kundservice är bland de bästa.
Special Hobbys Boomerang är en mycket trevlig liten modell, men inte alldeles lättbyggd.
Det är mycket som ska in i den lilla kroppen;

Enda större problemet jag hade var att vingbalken kom i konflikt med cockpitgolvet, det är väldigt tajt med utrymme där!
Jag löste det genom att skära ner vingbalken (då hade jag redan byggt ihop vingar och kropp per instruktionen), men det enklaste vore nog att helt enkelt korta av cockpitgolvet ca 3-5mm i framkanten.
Det kommer ändå inte att synas på den färdiga modellen.
Hälsningar!
Stefan E