Sprucken huv - vad göra?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av magnusf »

Den där är körd, det blir inte bra hur man än gör. Presenning är ju en lösning, annars kostar det inget att efterlysa en ny huv här på forum! Vad är det för byggsats och vilken skala?

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av magnusf »

Det där var ju ingen dussinmodell direkt... Finns någon liten möjlighet att den huven funnits med i något Falcon-set men det är inget jag har i mina gömmor (fel skala för mig :( ). Och då är maskeringsproblemet kvar... Det GÅR dock att maska med till exempel Bare Metal Foil som man försiktigt (sa jag FÖRSIKTIGT?) skär till på plats.

Med öppen huv så sticker det inte lika mycket i ögonen och med en presenning så har man ju dolt den för nyfikna blickar. Jag tror inte du ska mixtra mer med den för då tror jag bara det blir värre, om ingen annan här på forum har någon super-idé!

Du kan ju också prova att dra ett mail till Special Hobby, jag vet inte hur hjälpsamma de brukar vara men det kostar inget att fråga!

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av Håkan F »

Avdelningen mer komplexa lösningar är ju att fila bort de spruckna glasen och limma rutramen så den har rätt form och styrka, sedan ta annan klarplast i tunn variant och skära ut nya rutor och limma in i ramen.
Rackarns mycket enklare att hitta en ny ruta men är modellen ovanlig är det ju inte heller så lätt.
famo58
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 okt 2016, 16:17

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av famo58 »

Otur när sådant händer, har själv råkat ut för liknande! Jag hade byggt huven i genomskinlig plast utan själva ramen därefter skurit ut hela ramverket i ett stycke i tunn plasticard eller lagom tjock tejp, målat ramen och därefter försiktigt limmat den på plats. Det går kanske att skära när tejpen sitter på plats men här föreligger ju risk för att man slinter och havererar hela projektet och det gäller ju även när penseln skall gå i närkamp med huven Pilligt men kanske en lösning för dig.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Har du provat skriva till Special hobby? Jag gjorde ett jobb till dem för några år sedan och dem och jag kan nog tänka mig de är tillmötesgående.

https://www.specialhobby.eu/index.php?cl=contact&lang=1

//R
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av Andre B. »

Maskeringstejp typ Tamiya och Revell hittar du i färghandel'n. Jag bor ute på landet mil från närmaste hobbyhandel. Men nästan vägg i vägg med byns färghandel. Och man får dessutom rätt mycket mer tejp per krona...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Sprucken huv - vad göra?

Inlägg av Stefan E »

Hejsan!

Ta kontakt med Special Hobby, deras kundservice är bland de bästa.

Special Hobbys Boomerang är en mycket trevlig liten modell, men inte alldeles lättbyggd.

Det är mycket som ska in i den lilla kroppen;

Bild

Enda större problemet jag hade var att vingbalken kom i konflikt med cockpitgolvet, det är väldigt tajt med utrymme där!

Jag löste det genom att skära ner vingbalken (då hade jag redan byggt ihop vingar och kropp per instruktionen), men det enklaste vore nog att helt enkelt korta av cockpitgolvet ca 3-5mm i framkanten.

Det kommer ändå inte att synas på den färdiga modellen.

Hälsningar!

Stefan E
Skriv svar