"First Brazilian Gripen E completes its first flight"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: "First Brazilian Gripen E completes its first flight"

Inlägg av Pelle F »

Jag hade turen att köra in bilen på långtidsparkeringen vid Linköpings flygplats i måndags, precis när de rullade ut det här exemplaret. Väldigt roligt att få se det på något tiotal meters avstånd. Fotoförbud genom stängslet förstås. Men jag kan för framtida konflikterna skull, rapportera att stjärtfenan faktiskt är grön, en väldigt mörk nyans förvisso. Mörkare än brasilianarnas flagga formellt sett är. Men inga antydningar till Lansenblått alls.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "First Brazilian Gripen E completes its first flight"

Inlägg av Stellan »

Pelle F skrev: 11 sep 2019, 21:30 Jag hade turen att köra in bilen på långtidsparkeringen vid Linköpings flygplats i måndags, precis när de rullade ut det här exemplaret. Väldigt roligt att få se det på något tiotal meters avstånd. Fotoförbud genom stängslet förstås. Men jag kan för framtida konflikterna skull, rapportera att stjärtfenan faktiskt är grön, en väldigt mörk nyans förvisso. Mörkare än brasilianarnas flagga formellt sett är. Men inga antydningar till Lansenblått alls.
Antingen har du glömt hur det faktiskt förhåller sig, är färgblind eller helt enkelt definierar färgen som grön men de flesta skulle säga blå. Så än är striden inte avgjord.

Dessutom är väl fenan något spräckligt grön och ej endast i en nyans...?
Stellan Schroeder Englund
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: "First Brazilian Gripen E completes its first flight"

Inlägg av Pelle F »

Jo, jag inser att med den gråton som molnen bidrog med i måndags, kan en interferens av gulprismatiska effekter gjort den egentligen blå fenan mer grönskimrande. Att den skulle vara spräcklig får vi nog se till att kivas om under några decennier också.
/Pelle
Skriv svar