HKP 1

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

HKP 1

Inlägg av spec32 »

Med Italeri H-21 som utgångspunkt någon som vet vad som krävs för att bygga en svensk Hkp 1. Vad finns att köpa av det som behövs?
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: HKP 1

Inlägg av jonaszett »

Vilken skala talar vi om?
Italeri har väl både 1/72 och 1/48
Z
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: HKP 1

Inlägg av spec32 »

Skala 1-72 är det som är av intresse.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Björn Fransson »

Belcer Bits dekaler finns även i 1/72. Flytkropparna däremot är klurigare, då får du leta upp Daedalus gamla utgåva som är svår att hitta. Men du kan även bygga en tidig HKP 1 utan dem, dekalerna funkar bra. Det som krävs då är lite enklare scratchbygge runt nosstället, backspeglar samt nya rotorblad. Här kan du t ex slakta en gammal HKP 4.
Lars Larsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

Re: HKP 1

Inlägg av Lars Larsson »

Det finns en konverteringssats i 1/72 från DF Helostuff också. (Verkar som att den är slutsåld just nu...)

http://www.df-helostuff.de/Bausaetze/

Har inte någon större koll på Hkp 1, så jag kan inte uttala mig om hur pass korrekt den ser ut att vara för en svensk Hkp 1.

/Lars Larsson
spec32
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: HKP 1

Inlägg av spec32 »

Tack för tipsen.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Björn Fransson »

Helostuffs sats som Lars tipsar om innehåller allt du behöver. Dock en liten brasklapp om deras dekaler. Jag har använt andra dekaler från dem och de hade den tjockaste dekalfilm jag någonsin sett. Nästan som gammal overheadfilm... Så Belcher Bits dekaler kan nog vara bra att ha i bakfickan. Annars vet jag att Jens Lindell på Hobby-Importen haft sådana över sedan den gamla Daedalus-satsen, så kolla gärna med honom.
Skriv svar