Dioraman sökes till utställning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Poncar
Namn: Pontus Carlweitz

Dioraman sökes till utställning

Inlägg av Poncar »

Halloj där ute i styrenrymden!

Undertecknad har förmånen att arbeta som intendent/utställningsplanerare på det industrihistoriska kulturminnet Rydals museum drygt 20 km väster om Borås, i Marks kommun -nära Kinna. Jag presenterade för en tid sedan för kollegorna en projektbeskrivning till en sommarutställning i stora hallen (ca 450 kvm) under drygt tre månader 2020. Det tänkta namnet är "Storytelling 3D -att berätta en historia i tre dimensioner" (arbetsnamn tills vidare) och ämnet är...guess what... dioramor / miniatyrlandskap! För att ro iland detta i museivärlden unika (?) projekt är vi/museet emellertid helt beroende av att komma i kontakt med dioramabyggare (inom alla genrer) som kan tänka sig att låna ut sina byggen till denna utställning (gammalt eller nybyggt spelar ingen roll).
Givetvis kommer alla utställda alster vara försäkrade under utställningsperioden och ställas ut på ett sådant sätt så att risken för ev skador minimeras (skyddade bakom plexi e dyl).

Jag har litet försiktigt börja lägga ut "efterlysningar/inbjudningar" till medverkan i detta projekt via bl a några olika forum (facebookgruppen Modellbygge, modellbygge iFokus, IPMS-Göteborg m fl) och fick nu efter kontakt m IPMS-Stockholm ok att lägga ut "krokarna" och fiska intresserade även här! På IPMS-Göteborgs hemsida ligger efterlysningen uppe och ser ut så här:
http://ipmsgoteborg.se/dioramautstallning-2020/

Generellt är villkoret att man själv skall kunna transportera sitt diorama/dioramor till och från Rydals museum, men gäller det objekt som vi tycker är speciellt intressanta och byggaren bor långt ifrån (vad långt ifrån innebär får vi ta ställning till från fall till fall) så kan vi ersätta resekostnaderna.
Eftersom det tenderar finnas en övervikt av dioraman med militära teman så är vi alldeles extra intresserade av att få kontakt med er som också valt något "civilt" ämne för erat bygge, oavsett om det är fantasi, verklighet, sci-fi, spelmiljö-tema etc.
Låter det intressant, eller har du tips på byggare vi absolut borde kontakta: maila gärna mig på min jobbadress: pontus.carlweitz@mark.se så skickar jag mer info.

Tillsammans kan vi åstadkomma en unik utställning!
/Pontus