Synpunkter Ju88-G 1:48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av M-eson »

Nu vänder jag mig till forumets deltagare för att förhoppningsvis få lite information.
Eftersom mitt bogserbåtsbygge kommit upp på upploppet tänkte jag på nästa projekt.
https://www.scalemates.com/kits/hobbycr ... er--958354
Hobby Crafts modell av en Ju88 G.

Har någon här byggt den?
Har någon här erfarenhet av andra Ju88 modeller i skala 1:48?

Jag har googlat till höger och vänster men hittar väldigt lite information hur den är att bygga.

Syftet med min fråga är att vara förberedd (eller välja en annan modell) efter det kämpiga bygget med bogserbåten.

Tacksam för synpunkter.

M V H
Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av Urban Gardini »

Mitt råd är att du väntar på att ICM ska get ut G i olika varianter.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av magnusf »

Mats! Det där är en sådan modell som man aldrig ser byggd och jag tror det finns en anledning. Alla de där medeltunga tyskarna i 1/48 som gavs ut i mitten av 90-talet har rätt dåligt rykte (Dragon var också inne här och klafsade med till exempel Ju-188 har jag för mig), vill du tillräckligt gärna ha en sådan så bygg men jag tror det finns roligare byggsatser om man kan tänka sig byta förebild!

Hälsningar

Magnus
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av M-eson »

Tack för hjälpen.
Fokus för mig just nu är något som är lättare att bygga snarare än helt historiskt korrekt, men om jag tolkar er rätt så kommer denna byggsats inte att vara lättbyggd utan rimligen kräva mycket torrpassning och special-fixar för att få ihop, med efterföljande spackling och ristning av förlorade panellinjer.
Misstänkte att det kunde vara på det viset. Då kan den få vila ett par veckor till så gräver jag upp något annat spännande och bygger under tiden.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av Andre B. »

Airfix P-51D Mustang i 1/72 brukar vara ett tryggt och säkert kort. Och går ju att bygga som en svensk J-26...

När det gäller HobbyCraft annars så varierar kvaliteten väldigt. Allt från närmast obyggbart till nära Tamiya kvalité. Har väldigt goda erfarenheter av deras F-86 i 1/72. Deras Avro Arrow har däremot lämnat rätt mycket att önska...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av Stellan »

Knåpade ihop större delen av en dylik för 10 år sedan som gjort bra tjänst som målningsövningsobjekt...den är riktigt bra på det då ytorna är stora och alla vinklar och vrår får dig att kämpa lite med färgsprutan. Gör dig en stor tjänst och satsa på lättbyggda modeller from nu. I slutändan vill vi att en hobby ska vara givande och roligt även om man kan hävda att alla tillfällen till lärdomar är av godo. Lägg pengarna på en Tamiya 1/48, varför inte deras äldre Spitfireutgåvor nu när de dumpas pga ny byggsats. Lägg tiden på att spackla de få skarvar som blir och njut av god passning istället för att plåga dig igenom ett skräpbygge. Kom till målningsfasen snabbare och avsluta bygget medan du fortfarande har roligt.
Stellan Schroeder Englund
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av M-eson »

Stellan skrev: 18 mar 2019, 22:57 Knåpade ihop större delen av en dylik för 10 år sedan som gjort bra tjänst som målningsövningsobjekt...den är riktigt bra på det då ytorna är stora och alla vinklar och vrår får dig att kämpa lite med färgsprutan. Gör dig en stor tjänst och satsa på lättbyggda modeller from nu. I slutändan vill vi att en hobby ska vara givande och roligt även om man kan hävda att alla tillfällen till lärdomar är av godo. Lägg pengarna på en Tamiya 1/48, varför inte deras äldre Spitfireutgåvor nu när de dumpas pga ny byggsats. Lägg tiden på att spackla de få skarvar som blir och njut av god passning istället för att plåga dig igenom ett skräpbygge. Kom till målningsfasen snabbare och avsluta bygget medan du fortfarande har roligt.
Bra idéer allihopa.
Har börjat inventera mitt förråd och hoppas att denna https://www.scalemates.com/kits/icm-721 ... -3--103737 kan vara lättbyggd.
Skall se till att undvika de värsta fallgroparna i plastträsket ett tag framöver, det skall ju som påpekats vara roligt :-)
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Synpunkter Ju88-G 1:48

Inlägg av Andre B. »

Me 109 från ICM? Den är det inte ofta man ser någon bygga. Skulle vara roligt att se vad den kan bjuda på. Ett bygga jag gärna följer! :)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar