Hej,
Jag tänkte först ge mig in på den några veckor gamla tråden om J 28C-1 och färgen som användes på dessa men insåg att det är lämpligare med en egen rubrik.
Jag sitter med dekalinstruktionerna till J 34 Hawker Hunter och kom nu till målningsanvisningen, vilken kulör man skulle kunan tänka sig att föreslå helt enkelt. Jag ser i orginalmärkningsritningen som verkar härstamma från Storbritannien att det är angivet "Olive green" och "Gray", inget skrivet om "RAF" eller någon brittisk standard. Ritningen är ganska säkert den som flygplanstillverkaren använde sig av då många kommentarer är på engelska. Min fundering är om J 34 fick en specialblandning där, eller om man använde sig av brittiska std-färger/kulörer? Vilka jag inte är särskilt bekant med, vilka ligger nära till hands? Färgerna verkar ju iallafall ha haft lite bättre motstånd mot väder och vind om man jämför med den gamla 325, dessutom ser en del flygplan från F18 blanka ut i finnishen.
I Kronmärkt (sid 174) kan man läsa att nyanserna jämfört med de svenska färgerna/kulörerna var relativt små för J 34, i övrigt inget angivet. Man skulle kunna koka ner min fråga till "Vad ska jag ange i instruktionen"?
(Det verkar förresten som man tex på F9 målade om flygplanen med svenska färger Olivgrön och Blågrå men det är en annan fråga.)
Hälsningar
Robert
Brittiska färger på J 34 Hawker Hunter?
-
- Namn: Nicklas Karlén
Re: Brittiska färger på J 34 Hawker Hunter?
Att maskinerna på F 18 är blank beror på att dom fick ett lager klarlack enligt Boken "Hawker Hunter i Sverige" av Widfeldt/Hall sid 127. Ommålning och bättring gjordes med KFF MF45 325H.
När det gäller orginalmålningen så blir inte jag heller klokare på vilken färg Hawker använde, men jag kan tänka mig att man tog den standard färg som matchade bäst och kanske "förbättrade" den för att komma så nära KFF:s önskemål som möjligt, typ två hinkar RAF grönt och en halv svart för att göra den lite mörkare
.
Med tanke på att det tydligen var relativt stora skillnader mellan olika individer i passform, enligt vissa rykten så passade inte akanboxarna mellan individerna så kanske målningen utfördes med samma hantverksprinciper, vad vet jag
. Vad man kan var relativt säker på är nog att produktionen när Hunter byggdes fortfarande hade väldigt stora likheter med produktionen under kriget. Nu var det kallt krig och man skulle effektivt få fram nya maskiner till "kunderna" och någon större omställning i tillverkningsmetoderna hade nog inte skett ännu.
Vad jag klurat ut så var det från början inte samma gröna färg på Vampire som på Hunter även om man från svensk sida hade angivit 325H som färgval. I samband med ev. ommålning i Sverige så blev maskinerna ommålade i 325H
/Nicklas
När det gäller orginalmålningen så blir inte jag heller klokare på vilken färg Hawker använde, men jag kan tänka mig att man tog den standard färg som matchade bäst och kanske "förbättrade" den för att komma så nära KFF:s önskemål som möjligt, typ två hinkar RAF grönt och en halv svart för att göra den lite mörkare

Med tanke på att det tydligen var relativt stora skillnader mellan olika individer i passform, enligt vissa rykten så passade inte akanboxarna mellan individerna så kanske målningen utfördes med samma hantverksprinciper, vad vet jag

Vad jag klurat ut så var det från början inte samma gröna färg på Vampire som på Hunter även om man från svensk sida hade angivit 325H som färgval. I samband med ev. ommålning i Sverige så blev maskinerna ommålade i 325H
/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
-
- Namn: Robert Bergwall
Hej!
Tack för svaret Nicklas! Noterat om blanklacken på F18, jag har inte lusläst boken. Jag hade en lärare i elektronik som också kunde bekräfta att det skiljde en del mellan J 34-individerna då instrumenteringen och knappar skiljde sig åt.
Det verkar dock som att de brittiska färgerna var lite bättre kvalité, eller motståndskraftig mot väderets makter jämfört med de svenska. Men jag får väl åter igen konstatera att det är svårt att säga något säkert om en exakt nyans eller kulör.
//Robert
Tack för svaret Nicklas! Noterat om blanklacken på F18, jag har inte lusläst boken. Jag hade en lärare i elektronik som också kunde bekräfta att det skiljde en del mellan J 34-individerna då instrumenteringen och knappar skiljde sig åt.
Det verkar dock som att de brittiska färgerna var lite bättre kvalité, eller motståndskraftig mot väderets makter jämfört med de svenska. Men jag får väl åter igen konstatera att det är svårt att säga något säkert om en exakt nyans eller kulör.
//Robert
En av de brittiska modelltidningarna, Scale Aircraft Modelling hade en artikel 2004 om Hunter och med fanns en bild på J-34 och några ord om målningen.
Vet att det var Dark Green på ovansidan samt Light Blue på undersidan enligt artikeln i SAM. Inte Medium Sea Grey som brukar vara den vara den vanliga färgen på undersidan.
Fast det är ju svårt att veta hur korrekt artikeln var. Har tidningen nerpackad i en låda någonstans om intresse finns.
Vänligast / André
Vet att det var Dark Green på ovansidan samt Light Blue på undersidan enligt artikeln i SAM. Inte Medium Sea Grey som brukar vara den vara den vanliga färgen på undersidan.
Fast det är ju svårt att veta hur korrekt artikeln var. Har tidningen nerpackad i en låda någonstans om intresse finns.
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).