J 28A, vilken byggsats?
J 28A, vilken byggsats?
Jag funderar på att bygga en J 28A i skala 1/48. Jag undrar nu hur jag ska gå tillväga.
Hobbycraft har ju en Vampire Mk 1, men den är väl inte speciellt bra vad jag förstår.
Men en tanke var att även köpa Trumpeters Mk 5 och ta bommarna från Hobbycraftsatsen.
Nästa tanke var att köpa Alley Cats Multimediasats Mk 1, men den är ju rätt dyr, blir
nästan 1000-lappen med frakten. Den ska ju vara riktigt bra vad jag har hört.
Förslag mottages tacksamt.
//Peder
Hobbycraft har ju en Vampire Mk 1, men den är väl inte speciellt bra vad jag förstår.
Men en tanke var att även köpa Trumpeters Mk 5 och ta bommarna från Hobbycraftsatsen.
Nästa tanke var att köpa Alley Cats Multimediasats Mk 1, men den är ju rätt dyr, blir
nästan 1000-lappen med frakten. Den ska ju vara riktigt bra vad jag har hört.
Förslag mottages tacksamt.
//Peder
-
- Kontakt:
Re: J 28A, vilken byggsats?
Classic Airframes vamp och Alleycats bommar är mitt förslag. Ev. kan man byta kropp med Aeroclub.
-
- Namn: Johan Elvin
Hej
Det beror lite på hur noga du är med att linjer och detaljer på modellen är korrekta.
Hobbycraft som helhet är ju bara att lägga undan i nåt mörkt hörn och glömma bort. Hur korrekta bommarna är och om dom skulle kunna gå att använda på Trumpeter kan jag inte svara på.
Trumpeters modell är ju inte jättebra den heler med fel former på nos, hjulhus, utblås och säkert fler grejer jag inte kommer på så här på rak arm. men bryr man sig inte så mycket om det så ser den ju rätt bra ut förmodar jag.
Jag skulle ju dock rekommendera Alley Cats modell alla dar i veckan för det är den bästa modellen formmässigt av dom som finns, och den verkar hyfsat lättbyggd för att vara en resinmodell.
EDIT: Glömde Classic Airframes och Aeroclubs modeller, men eftersom frågan inte var ställd mot dom så tog jag inte upp det, dessutom är väl dom modellerna rätt svåra (omöjliga) att få tag på nu för tiden
/Johan
Det beror lite på hur noga du är med att linjer och detaljer på modellen är korrekta.
Hobbycraft som helhet är ju bara att lägga undan i nåt mörkt hörn och glömma bort. Hur korrekta bommarna är och om dom skulle kunna gå att använda på Trumpeter kan jag inte svara på.
Trumpeters modell är ju inte jättebra den heler med fel former på nos, hjulhus, utblås och säkert fler grejer jag inte kommer på så här på rak arm. men bryr man sig inte så mycket om det så ser den ju rätt bra ut förmodar jag.
Jag skulle ju dock rekommendera Alley Cats modell alla dar i veckan för det är den bästa modellen formmässigt av dom som finns, och den verkar hyfsat lättbyggd för att vara en resinmodell.
EDIT: Glömde Classic Airframes och Aeroclubs modeller, men eftersom frågan inte var ställd mot dom så tog jag inte upp det, dessutom är väl dom modellerna rätt svåra (omöjliga) att få tag på nu för tiden
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Tack Mats och Johan! Classic Airframes Vamp går att få tag i och så även Alley Cats Vamp.
CA:s Vamp är en Mk5 och då mååste jag antingen konvertera bommarna eller jaga bommar på annat håll.
Jag vet ej huruvida det går att få tag i "bara" bommar från exempelvis Alley Cat.
Det kanske lutar åt Alley Cat i alla fall, trots priset.
//Peder
CA:s Vamp är en Mk5 och då mååste jag antingen konvertera bommarna eller jaga bommar på annat håll.
Jag vet ej huruvida det går att få tag i "bara" bommar från exempelvis Alley Cat.
Det kanske lutar åt Alley Cat i alla fall, trots priset.
//Peder
1000 kr? Det måste vara dyr frakt då modellen ligger på £40 på Alley Cats hemsida (vilket jag tycker verkar lågt för en resinmodell i 1/48 så priset kanske inte stämmer)
-
Jag har köpt både Mk50 och Mk.I Alley Cat vamps och 1000:- låter som en väldigt hög siffra. skulle nog säga max 700:-/st tot med frakt.
Priset på hemsidan var det jag betalade.
Priset på hemsidan var det jag betalade.
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
He, he, jag var ju inte tillräckligt smart. Jag hittade ju Mk1:an på Ebay där den såldes från USA. Jag
trodde att Alley Cat var ett amerikanskt företag, men så fick jag för mig att gå in på AC:s hemsida
och då blev det ju en annan sak. 40£ plus frakt blev strax över 500:-.
Den amerikanska firman ville ha över 800:- för modellen och över 200:- i frakt, dessutom skulle
väl tullen och PostNord ha sitt också.
Så det blev en Mk1 från AC direkt.
//Peder
trodde att Alley Cat var ett amerikanskt företag, men så fick jag för mig att gå in på AC:s hemsida
Den amerikanska firman ville ha över 800:- för modellen och över 200:- i frakt, dessutom skulle
//Peder
-
Det lät ju som ett riktigt ockerpris.PederT skrev: ↑26 feb 2019, 07:47 He, he, jag var ju inte tillräckligt smart. Jag hittade ju Mk1:an på Ebay där den såldes från USA. Jag
//Peder
Klart bättre att köpa direkt från Alley Cat i detta fall.
Modellen finns ju fortfarande tillgänglig att köpa direkt från dom så då är nog det bästa alternativet.
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Alley Cats Vampire Mk1 beställd, väntar med spänning på leverans.
//Peder
//Peder
-
hur beställde du vampire från ally cats jag vill ha hjälp med det för min engelska är tyvärr inte så bra jag skulle vilja beställa J 28 a mk1och J-28 mk5