Kvar att bygga/Färdiga paket

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av Lurifax »

Jag vill inte kapa någon tråd, därför skapar jag en egen.

Hur många av er sitter med färdiga paket dvs modeller som även innehåller tillbehör. Rätt många av mina modeller är i det stadiet. Jag har köpt in allt, alla färger, dekaler, figurer och tillbehör med eldrör, band eventuell ets och packning mm. Det är så förbaskat kul att köpa ihop de här paketen. Men sen händer inte mer.

Jag vet att åtminstone några jag känner (inga nämnda, men alla gömda) jobbar på detta sätt. Jag tror t o m en av mina bekanta köper in tillbehören först och modellen sen.

Jag har inte vågat räkna men jag tror jag har åtminstone tio eller fler sådana paket liggandes till en snittkostnat av kanske 1300. Lite läskigt eftersom det hela tiden kommer nya modeller och tillbehör. Å andra sidan så har jag så att jag klarar mig till pensionen och ett antal år därefter.

Så, köper ni in paketen direkt eller köper ni modeller och kompletterar med tillbehör då ni börjar bygga?
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av magnusf »

Det är mycket värre här sett till att jag känner min egen psykologi kring detta...

Modeller jag ska bygga "nu", dvs där bordet är röjt för att paketet från Posten ska landa där, då köper jag allt jag behöver (tillbehör, färg, dekaler, you name it) så det kommer på en gång.

Modeller jag ska bygga "sen" och köper som "bra att ha" vet jag innerst inne att det är osannolikt att jag någonsin bygger så där köper jag bara modellen. Och möjligtvis ett dekalark eller två som i egenskap av sin allmänna platthet och relativt låga pris varken sätter några större spår i hyllan eller på bankkontot...

Verkar friskt...

Hälsningar

Magnus
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av Stefan S »

Det problemet slipper jag tack och lov då de byggsatser som jag bygger inte behöver kompletteras med ersättningsdelar, tillbehör mm. Enda undantaget är dekaler till mina airliners.

Stefan
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av F Porsche »

Magnus ambition är målet men emellanåt glider man i väg på ett sidospår. Min 1:16 Kungstiger hemma och min 1:16 T-34 på landet är till sin storlek så dominerande att inget annat ryms, dessutom ser det så jäkla coolt ut med en riktig pansarvagn i rummet.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av Andre B. »

Mina byggen stannar allt för ofta upp på grund av bristen på material (främst färg) delar, dekaler och/eller verktyg. Å andra sidan så är en färdig modell inte lika rolig som den som byggs för stunden...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av Lerxzt »

Själv får jag en idé till ett diorama och köper på mig allt möjligt till just det projektet.. Sen kan det bli liggande hur länge som helst ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av Joakim Hultman »

Har nog en hel del färdiga "paket" där komponenterna ofta samlats ihop vid olika tillfällen, ibland under lång tid.

Men de byggs, så småningom.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av denstore »

Paket till kanske hälften av mina modeller. Många ligger på ungefär de summorna. En hel står under pågående komplettering, där jag inte har hittat vissa delar som jag vet ska finnas. Vissa modeller har jag bara köpt tillbehören till, då jag vet att modellerna brukar gå att skaka fram, men vissa tillbehör försvinner för evigt.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kvar att bygga/Färdiga paket

Inlägg av Urban Gardini »

Inga halvmesyrer här inte utan många projekt som har nått stadiet All-in eller som är på god väg dit...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar