Köpa färg i England?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Köpa färg i England?

Inlägg av Spad16 »

Hur ligger det till egentligen, kan man köpa färg på Telford, och få med sig det på flyget hem. Det gjorde jag alltid förr, men det kanske är andra tider nu?
/Neil
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av magnusf »

Du kommer inte att få ta med färgen i handbagaget men har du incheckat bagage så borde det gå att skicka med det där (tycker jag...).

För säkerhets skull kollar du med det flygbolag du åker med, de brukar ha rätt detaljerade anvisningar om vad som är OK eller inte!

Hälsningar

Magnus
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av Johan_Röd »

Hej!

All färg som köps i utlandet kan man kalla "smink" och det får man ta in i Sverige! :-D

Med vänlig hälsning, Tor
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av Andre B. »

Även om det handlar om sprayfärg?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av magnusf »

Andre B. skrev:Även om det handlar om sprayfärg?

/André
Kolla direkt med flygbolaget om man får ta med sprayfärg!

Hälsningar Magnus
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av M-eson »

När jag flyttade från USA undrade jag om jag kunde ta med ett antal sprayburkar jag hade införskaffat (ca ett dussin), kändes som synd att ge bort för att börja om med ett stort inköp i Sverige.
Följande kom jag fram till.
1) Flyttbolaget som skeppade några få möbler men framförallt kläder och husgeråd meddelade att de ej accepterade sprayflaskor eller vätskor
2) Flygbolaget (Delta) villa absolut inte ha trycksatta behållare med brännbar gas i det incheckade bagaget (finns för övrigt en skylt med en sprayflaska, kniv, pistol etc. med en röd linje över på det flesta incheckningsdiskar världen över). I handbagaget ville de inte heller ha dem eftersom de kunde anses kunna användas som "vapen" typ tårgas.

Jag gömde dem helt sonika i packningen som flyttbolaget fick flytta. Denna gick via båt och lastbil. Mina akrylfärger (ej brandfarliga) fick flyga med i det incheckade bagaget.

Transportstyrelsen har riktlinjer här https://www.transportstyrelsen.se/sv/Lu ... ig-ombord/
Där framgår det under "färg och lim" att sprayburkar inte får tas med ens i det incheckade bagaget.

Sedan kan man ju alltid smuggla med risken att man hamnar i stora problem om det upptäcks eller behållarna läcker. Personligen har jag valt att inte ta chansen, främst för att en tömd sprayburk (oavsett försök att plasta in den) förmodligen skulle sabba allt annat i väskan, och det är det inte värt.
Däremot kan man ju alltid posta ett paket via ytpost hem till sig. Behöver inte bli så dyrt om man är översiktlig på innehållsdeklarationen (en del postverk vill tydligen inte skeppa sprayburkar på sina lastbilar eller tåg heller).

/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av Andre B. »

Jag har seglat rätt mycket och vid flygningar runt om i världen har jag alltid fått skruva loss och lämna kolsyrepatronen hemma och köpa en ny i det landet jag skall segla i. De första gångerna jag fick problem med det här så hanterade gränspolisen och tullare berörda behållare som små "bomber" och vågade knappt röra dem. Att jag sedan seglat Fastnet Race, över Buscaya och på Atlanten ett otal gånger med samma behållare i flytvästen hade liksom ingen betydelse...

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Köpa färg i England?

Inlägg av Spad16 »

Det blev aldrig av att jag köpte färg i Telford, men Mårten gjorde det, och det gick bra (i resväskan). Förresten så gjorde jag det också när jag tänker efter, köpte en Airfix A4 Skyhawk starter kit, det sa dom ingenting om!
/Neil
Skriv svar