3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Som titeln säger, om man har en till största delen 3D-printad modell, vad gäller för premisser när man ska ställa ut en sådan?

Låt oss säga att det gäller ett flygplan där hela kroppen med vingar mm är 3D-printade i en (eller ett fåtal) del(ar) med smådetaljer i plast.
Kan man ställa ut en sådan i en flygplansklass, eller hamnar den i en scratch/vakumform-klass eller rent av i övrigt?

Och hur ska en sådan modell bedömas? Byggskicklighet, hur bedöms det? Hur duktigt man har varit på att göra en design i datorn?

Då detta med 3D-print ju ökar lavinartat så känns det som en giltig fråga.
Har skälv ett par modeller som faller in under dessa ramar, så det skulle vara kul att veta hur man ska tänka här.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Joakim Hultman »

Åtminstone vad gäller 08 Open så tolkar jag regelverket som att man inte måste ställa ut ett scratchbyggt flygplan i scratch-klassen, utan den gör sig lika bra bland de övriga flygklasserna.

Men huruvida en 3D-printad modell är att betrakta som ett scratchbygge eller ej, ja det blir knivigare!
Personligen tänker jag mig att om du själv gjort 3D-modellen i datorn och sedan skrivit ut den, så är det att jämställa med ett scratchbygge. Om du däremot skrivit ut en 3D-modell som du själv inte designat, nja, då tycker jag nog inte att det räknas som ett scratchbygge.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Jon MW »

Bra fråga, det är något jag inte ens har funderat på. Men jag anmälde min i stort sätt helt 3d printade a36 vargen till vanliga flygklassen på c4. Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Johan Elvin »

Jon MW skrev:Bra fråga, det är något jag inte ens har funderat på. Men jag anmälde min i stort sätt helt 3d printade a36 vargen till vanliga flygklassen på c4. Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.
Blir spännande att se hur den bli bedömd.
Vilken skala?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Mattias Linde »

Jag ställde ut en 3D-printad modell i skala 1:1 av Obi-Wan Kenobi:s Lightsaber för några år sedan både i Stockholm och Malmö. Nu hamnade den i klassen Övrigt av naturliga skäl. Men jag ser inga problem med att en 3D-printd modell inte skulle kunna ställas ut i vilken klass som helst. Där förebilden hör hemma helt enkelt.

Det är ju hantverket som bedöms på en tävling och det spelar ingen roll ifall grunden är en 3D-printad modell eller en trave profiler i plasticard till ett fartygsskrov (Uffe :-) ), det behöver ändå antagligen spacklas och slipas innan målning. Fast nu börjar resinskrivarna bli så billiga att man kan skaffa en egen, och då börjar vi närma oss injektionsgjuten plast i ytfinish. Och då kommer vi ha svårare att se skillnad på till exempel en figur, ett stridsvagnstorn eller vad man nu väljer att skriva ut, och motsvarande från en modelltillverkare. Men man måste ändå lägga på målning och finish.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Håkan F »

Borde inte 3D-print kunna likställas med köpta resindelar?
Hur vet man om resindelen är köpt eller egentillverkad?
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Johan Elvin »

Håkan F skrev:Borde inte 3D-print kunna likställas med köpta resindelar?
Hur vet man om resindelen är köpt eller egentillverkad?
När det handlar om delar/detaljer som man sätter ihop så är det ju typ samma sak.
Men när man har en helt 3D-Printad modell i ett stycke så tycker jag inte man kan göra den liknelsen.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Öken-Erik »

Vad gäller C4-OPEN så innebär 3D printning inget nytt egentligen.
Byggaren avgör ju själv om han vill klassas i Allmän eller Utökad bedömning.

Öken-Erik

CU@C4
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av EMP »

Mattias Linde skrev:Jag ställde ut en 3D-printad modell i skala 1:1 av Obi-Wan Kenobi:s Lightsaber för några år sedan både i Stockholm och Malmö. Nu hamnade den i klassen Övrigt av naturliga skäl. Men jag ser inga problem med att en 3D-printd modell inte skulle kunna ställas ut i vilken klass som helst. Där förebilden hör hemma helt enkelt.

Det är ju hantverket som bedöms på en tävling och det spelar ingen roll ifall grunden är en 3D-printad modell eller en trave profiler i plasticard till ett fartygsskrov (Uffe :-) ), det behöver ändå antagligen spacklas och slipas innan målning. Fast nu börjar resinskrivarna bli så billiga att man kan skaffa en egen, och då börjar vi närma oss injektionsgjuten plast i ytfinish. Och då kommer vi ha svårare att se skillnad på till exempel en figur, ett stridsvagnstorn eller vad man nu väljer att skriva ut, och motsvarande från en modelltillverkare. Men man måste ändå lägga på målning och finish.

Ni får ursäkta att jag avviker lite från ämnet här men jag blir så nyfiken när jag läser tråden... När det gäller 3D skrivare för resin, blir detta samma resin som det vi bygger modeller av? Alltså att man skulle kunna skriva ut delar och i princip göra sin egen resinmodell utan att behöva gjuta? För det vore ju ytterligare ett argument till att skaffa 3D program! :)
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: 3D-Printade modeller. Vad gäller för tävling?

Inlägg av Öken-Erik »

I korthet kan man nog svara Ja på din fråga Emma. Jag har sett en hel del 3d printade modeller och delar och det stora flertalet av dom jag sett (mest dom som gjorts av "Shape Ways" ) har varit "sådär". En hel del märken (linjer) efter processen samt hutlöst dyra. MEN, jag har också sett fantastiska grejjor, bla från Reed Oak ( http://reedoak.com/) som var i Moson härom året. Helt makalösa figurer utan tillstymmelse till spår av processen. Jag måste säga att det är dom absolut bästa figurerna jag sett någonsin (och inte tokdyrt heller faktiskt!). Så det går att göra bra grejjor om man har tillräckligt avancerad printer.

Öken-Erik
Skriv svar