Sida 1 av 1

Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 11:52
av Johan i Hok
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lite bilder från kajen i Lybeck i april. Den hade skeppats med systerbåten från Kemi till Tyskland. Adresslappen/farligt gods märm´kningen på bägge sidor och vagnsnamn Odin

Johan i Hok
pansar-fotograf

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 11:59
av Robin Nilsson
Hur får ni den av/på båten? Lyfts den eller körs den?
Om den körs vem körs den då av? Stuvare? Avsändarens/Mottagarens
personal?

Den verkar ha haft någon sorts redskap fäst vid stödbladet, att döma av slitaget/rostspåren ...

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 14:47
av Johan i Hok
Tyvärr får vi inte köra själva ;)
Det är lite olika beroende på vad vi kör för militärer. Vi fraktade ett italienskt artilleriförband mellan Tarragona och Trieste och då körde de själva på och av. Enstaka fordon hanteras oftast av stuveriet. Har kört lite Sisu-vagnar mellan Finland och Norge och då var det stuvarna som körde.

Johan

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 16:40
av stefan karlsson
Slitaget på schaktbladet kommer sig av att man även kan schakta med den.

Den vit/röd målade kanten är en plåt som tyskarna monterar på bladet vid transport - för att det tydligt skall synas i trafiken.
Tyskarna kör (till skillnad mot oss) väldigt mycket på civil landsväg och har då lite andra regler.

Har larvat många mil på tyska vägar - till och från olika övningsplatser.

Stefan

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 22:47
av Robin Nilsson
Jo, jag förstår att schaktbladet har andra användningsområden än att
skrämma bilister men nu var det horisontella rostränder på bladet och
de triangulära förstärkningarna vid fästöglorna på kanterna var rostiga.
Ser precis ut som om något annat än slumpmässig sten/grus/jord/annat
muck nött och slitit på vissa ställen.

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 23:17
av stefan karlsson
Jag håller med om att det ser lite konstigt ut, men slitmärkena är från schaktning - förstärkningarna vid de yttre färstöglorna är svagt rundade (koniska) och det är på den nedre delen som färgen nötts bort, liksom på de övriga utstickande delarna av bladet. Bladet är inte 100% slätt som ett blad på en normal entreprenadmaskin utan aningens ojämnt och kantigt (pga tillverknigsprocessen) och då får man dessa skavmärken på utstickande partier.

De yttre fästöglorna är till för att kunna fästa en triangeldragstång vid bogsering men den ger bara slitage runt själva hålet och det är ytterst ovanligt att man använder de yttre fästena.

Stefan

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 04 jun 2012, 23:40
av Robin Nilsson
Aha! Nötning av kanter & veck kan jag köpa som förklaring ;-)

Re: Berge-Leo "Odin" i Lybeck

Postat: 05 jun 2012, 16:55
av zapper
Trevliga bilder! Tack!

/E