Badger eller Iwata?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Badger eller Iwata?

Inlägg av acofm89 »

Hej alla! Som titeln kanske antyder är jag på jakt efter en ny airbrush. Jag har det senaste decenniet använt en Harder & Steenbeck Pro Evolution vilken ofta varit en källa till huvudvärk. Den har varit "knepig", i brist på en bättre term - i princip det enda jag konsekvent kunnat få bra resultat med har varit Gunze Sangyos färger. Övriga har sprayat grovt, till och med Tamiya, vilka folk säger ska vara bland de mest förlåtande. Jag skrev om dessa problem här på forumet för flera år sedan. Hursomhelst, efter flera år och mycket laborerande med olika färger, lösningsmedel och lufttryck tror jag handhavandefel är lite osannolikt - airbrushing är inte kvantfysik - och jag tror helt enkelt att jag har att göra med en knepig spruta. Så jag tänker pensionera den och testa en ny.

Som det nu ser ut står det, som titeln lyder, främst mellan Badger eller Iwata. Så jag söker helt enkelt input och tips från er som använder och har erfarenhet av dessa. Vad jag främst vill ha är en spruta som kan ge mig bra och fina resultat med olika färgfabrikat utan krångel. Jag utesluter inte heller helt andra fabrikat om någon kan tipsa om något bra. Jag är dock inte så sugen på en ny Harder & Steenbeck dock efter erfarenheterna med min gamla spruta. Kanske var den ett måndagsex, men ändå.

Tack på förhand!

/Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Badger eller Iwata?

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har två H&S (Silverline och Infinity) och de har inte berett mig några bekymmer med Tammy och Gunze som är mina favoritfärger. Däremot så har jag inte fått till bra resultat med dem än så länge med AMMO of MIG eller AK. Men jag kompletterade med en Badger Krome i sommar och den har fungerat utmärkt för mig med AMMO, Gunze, AK Xtreme Metal och UMP primer. Har dock inte hunnit testa annat genom den än så länge. Den är betydligt tyngre och större än H&S men ligger ändå fint i handen min (#9,5 med stor handflata och korta fingrar) med god balans. Första gången jag skulle strippa den för ordentlig rengöring kunde jag inte skruva loss framdelen så att jag fick loss munstycket (endast handkraft skall behövas) men jag tog en klädnypa i trä och då kunde jag skruva loss framdelen utan att skada den. Munstycket är litet och lätt att rackla bort så största möjliga försiktighet krävs. Dock nöjd med den än så länge även fast jag gillar mina H&S också, olika verktyg helt enkelt. Har aldrig testat Iwata men är inte så sugen på det heller då deras lösning med minimal gäng på munstycket inte tilltalar mig. Så jag kan inte ge ett omdöme där. Hoppas att mina ord hjälper lite även om de inte säger allt du vill veta.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Badger eller Iwata?

Inlägg av acofm89 »

Tack, alla råd hjälper. Hurdana problem hade du med Ammo och Ak? Enligt min erfarenhet har allt annat än Gunze bara varit att glömma att spruta. Vallejo Model Air och dylikt ska vi inte ens tala om. Problemet verkar vara atomiseringen, dvs att färgen inte fördelas jämt. Med Vallejo kommer den inte ut alls, eller om jag förtunnar den mer som små droppar. Tamiya kan jag spruta, men den blir kornig, även när jag använder deras egen thinner - man ser tydligt "prickar" av färg på ytan. Förtunnar jag den mer fäster den inte längre utan "spindlar" sig istället. Dina problem förstärker min tro att Harder & Steenbeck helt enkelt är kinkiga, även om problemen med Tamiya kan bero på mitt specifika ex. Badger låter ju i så fall betydligt lättare att använda. Berätta gärna sen hur den funkar med andra färger :-)

/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Badger eller Iwata?

Inlägg av magnusf »

Hej Anders!

Jag klipper ur två inlägg om sprutor och färg jag skrivit tidigare här på forum:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finns massor av åsikter och idéer om detta ämne, här är mina: resultatet hänger inte så himla mycket på färgsprutan, det är färgen som är absolut viktigast!

Ska jag måla en större yta så spelar även färgen mindre roll, har jag bara förtunnat den rätt så gör det ingen större skillnad om det är Vallejo, Tamiya, Gunze, Mr. Paint eller Lifecolor. Ska jag däremot måla Luftwaffe-camo i skala 1/72 så är jag superpetig med färgen, då är det Gunze eller numera Mr. Paint som gäller, Vallejo får jag inte att funka överhuvudtaget eftersom den sätter sig på nålen för mig om jag försöker måla fina linjer.

Vad gäller sprutorna, min första var en Badger 200 och jag har haft flera olika varianter på Evolution. Det jag känner har ändrats mellan Badgern och Evolution är att jag tycker Evon är mycket lättare att göra ren och det är också en viktig parameter för att man ska använda sprutan mycket (och därmed blir bättre på att måla!).

Idag kör jag en Grex med pistolgrepp för nästan all målning och så har jag en Iwata CM-B som jag gav mig själv i 40-årspresent för Luftwaffe-jobben. Den är naturligtvis bra men inte så bra så att den motiverar sitt pris vilket är åtminstone tredubbelt mot en Evolution, om inte ännu mer! Men det är en Iwata och den är min 40-årspresent :) !

Jag anser att en färgspruta för en dryg tusenlapp av de välkända märkena levererar mer än väl vad en modellbyggare behöver om man använder rätt färg i den. Sedan är det alltid kul med fina prylar men förväntar man sig tre gånger bättre resultat av en spruta som kostar dryga tre tusen så är risken stor att man blir besviken!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dumt nog är det nog så att Humbrol är svårslagen som färg betraktad, problemet är stanken och slabbet vid rengöringen av sprutan.

De Gunze jag kör är de som de kallar för Aquoeus (med reservation för stavningen) och de går att späda med sprit (jag körde i många år Isopropanol) och till nöds vatten. De luktar lite lagom sprit/rakvatten/parfym, inte värre än det är uthärdligt även för familjen. Det som är lite störigt är att man kan späda dem med Gunzes Mr Leveling Thinner och då luktar det f-n så mycket värre men blir ytterligare ett snäpp bättre att spruta, dessutom tycker jag de härdar hårdare också. Till slut kan man även förtunna dem med cellulosathinner och där försvann nog sista spåret av giftfrihet...

Mr Paint luktar dessvärre som Gunze spädd med thinner...

Varför envisas jag då med ovanstående istället för Humbrol? Jo, färgerna är fortfarande vatten/spritlösliga oavsett vad jag väljer för lösningsmedel vilket underlättar rengöringen av sprutan något enormt.

Så ja, hur man än vänder sig... Som en kompromiss skulle jag rekommedera Gunze Aqueous färg blandad med kanske 30% blanklack från samma färgserie spädd med Isopropanol, då blir det rätt bra utan att stinka dig tll en skilsmässa! Tamiya spädd med deras X20-förtunning och lite blanklack blir också bra.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om du inte har haft en rent väldigt otur med din spruta så tror jag fortfarande inte det är den som det är fel på! Har du möjlighet att ta med den på ett möte hos IPMS Stockholm så finns det många där som är vana vid H&S-sprutorna som skulle kunna provköra din, speciellt om du kan tänka dig lämna bort den mellan två möten.

Hälsningar

Magnus
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Badger eller Iwata?

Inlägg av acofm89 »

Tack för utförligt svar Magnus! Jag förstår din poäng med att färgerna spelar roll, och att olika färger gör olika saker bra - detaljarbeten vs. större ytor etc. Dock har det ju varit så att många färger inte fungerar alls, och att exempelvis tamiya, som ju ska vara så väldigt lätt att använda, blivit kornig både vid detalj- och större jobb. Jag har som sagt ägt den i nästan tio år och testat alla möjliga parametrar. Dock undrar jag om det kanske blivit värre med tiden dock, kanske pga slitage eller dylikt.

Köpa en ny kommer jag dock göra oavsett, om inte annat för att jag vill testa något nytt. Så jag vill fortfarande gärna ha omdömen och rekommendationer kring vad folk tycker är bra. Jag prioriterar som sagt lätthet i användning. Jag kan möjligen kanske låta någon kika på min H&S ändå då jag funderar på att antingen donera den till min far (som fortfarande penselmålar som han gjort sedan 60-talet) eller behålla den som reserv ifall han inte är intresserad.

/Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Badger eller Iwata?

Inlägg av Urban Gardini »

Problem och problem. Det är knappast sprutorna som är bekymret för min del, jag har bara inte knäckt koden ännu. Har inte kört så mycket AMMO och AK genom mina H&S för att kunna säga att det är sprutorna vilket jag trots allt betvivlar att det är. Det lilla jag har kört med AMMO har varit så att jag inte har lyckats spruta den så tunt som jag önskar, AK har jag kört ännu mindre och kommer inte ihåg exakt vad det var som jag upplevde. Det är bara en fråga om att finna den rätta kombinationen mellan tryck och viskositet till rätt spruta men det kommer. Har ju kört min Krome mindre totalt sett än vad jag kört med mina H&S men vad jag kan säga där är att den har varit väldigt förlåtande och svalt den färg jag kört genom den utan knot. Nu är det dock en riktigt bra spruta också men faktiskt en som jag skulle kunna rekommendera som första spruta för den som har budgeten för den. Den sprutar AMMO precis så där tunt och kontrollerat som jag vill direkt ur flaskan. Har inte testat med Vallejo Air eftersom jag inte gillar den färgen.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Badger eller Iwata?

Inlägg av Spad16 »

Jag köpte en Badger 100XF för nästan 50 år sedan, och den har jag använt hela tiden sen dess. Jag får nog säga att jag är nöjd!
/Neil
Skriv svar