Mystiskt flygplan...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Mystiskt flygplan...

Inlägg av Andre B. »

Hej!
När jag tittade på bilderna av P-51D "Mary Ann noterade jag att det även kommit med en P-51B/C på en av bilderna. Och att den var ksouflagemålad i ett tvåtonskamouflage vilket torde innebära att det rör sig om en RAF Mustang.

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html

Jag känner bara till en RAF Mustang som nödlandade i Sverige och det var den som buklandades på Getterön. Och det var en P-51D.

Så vad för en P-51B/C kan det vara som står bakom Mary Ann på F-8? Hur kom den dit?

Har jag stött på ett litet mysterium att lösa eller bara missat något läsbart någonstans?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Kontakt:

Re: Mystiskt flygplan...

Inlägg av Stellan »

Frågan är om bilden är från Sverige....?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Är det verkligen en P-51? Jag tycker den ser lite skum ut.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Är det verkligen en P-51? Jag tycker den ser lite skum ut.
Jomen det ska väl det vara en dylik. Tror det är något i bakgrunden vid stjärten som stökar till det och att glasningen inte syns så tydligt. Ibland ger skuggor märkliga intryck som camouflage men jag undrar om det är det som ger fläckarna eller om det faktiskt är ett påmålat camouflage...
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Bilden är tagen på Ljungbyhed.
Jag är ganska övertygad om att detta är "Some Joke" som sedan havererade med Talcott. Det skulle faktiskt kunna vara precis då den och "Mary Ann" skulle starta norrut.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Jag tänkte med på "Some Joke". Och då det är en P-51B som är startad samtidigt som "Mary Ann" gör det ju rätt troligt. Det finns ju inga direkt kända bildrr på "Some Joke" i profil. Att bilden är tagen på Ljungbyhed känner jag med är troligt.

Men "kamouflagemålningen" fick mig att börja undra. Kan det vara så att bilden är retucherad ? Men har ju börjat måla över rundlarna på "Mary Ann". Men det är kanske inte sant och kanske är då det som ser ut som kamouflage på "Some Joke" även något retucherat?

Om det nu är "skuggor" vad skulle då ge dessa skuggor? Eller kan det vara så unikt att "Some Joke" var målad i ett tre tons kamouflage likt vissa P-47 och Mustang Mk III?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag har också kikat och håller med, det ser konstigt ut, jag undrar vad de gjort med den. Det ser inte heller ut som RAF-kamo, färgfälten har fel form och jag upplever att RAF var ganska duktiga på att hålla sig till sin egen standard. Efter vidare snokande så se nedan...
Mats Averkvist skrev:Bilden är tagen på Ljungbyhed.
Jag är ganska övertygad om att detta är "Some Joke" som sedan havererade med Talcott. Det skulle faktiskt kunna vara precis då den och "Mary Ann" skulle starta norrut.
Vad får dig att tro att det är Ljungbyhed Mats? Jag är helt övertygad om att det INTE är Ljungbyhed eftersom jag inte tror att "Mary Ann" någonsin var där! Nu vet jag inte hur heltäckande och korrekt det som står på FLC-s hemsida är men enligt dem skulle "Mary Ann" flugit från Bulltofta till Barkis den 7 oktober tillsammans med "You've Had It" som också stod på Bulltofta. Från Ljungbyhed skulle "Hot Pants" och "Some Joke" ansluta men nu blev det då inte så efter den olyckliga busflygningen som slutade så illa för Talcott och "Some Joke". Det finns också en annan detalj som talar emot Ljungbyhed: maskinerna flögs norrut den 7 oktober och jag är nästan säker på att det är snö på marken på bilden och det är lite väl tidigt för snö i Skåne då (även om det nog inte är en total omöjlighet).

Jag tror det är Barkis under vintern 1944-1945. Och jag tror att Mussen i bakgrunden är "Hot Pants", kolla här så ser ni att det är något fuffens med målningen på den: http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pants.html Det finns mörka färgstråk lite kors och tvärs tycker jag om jag stirrar tillräckligt länge på målningen och det står även i texten att man hade målat på den. Dessutom så ser man ganska tydligt på fotot att den har "o-shroudade" avgasrör och spröjsad huv vilket också stämmer.

Vad gäller busflygningen: när jag segelflög på 80-talet så hade ALLA sett den, åtminstone om de var födda innan 1960 :) ! Och har man vägarna förbi så kan man köra in på det gamla flottiljområdet och än idag se lagningen i väggen på gamla instruktionsverkstaden...

Any takers?

Hälsningar

Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det där verkar inte orimligt och det utesluter att Mustangen bredvid "Mary Ann" är "Some Joke".

Skulle det då vara "Hot Pants" och bilden vara tagen på Barkarby? Nog för att "Hot Pants" uppvisade en rätt sliten målning men känner lite att "skuggorna" är lite väl framträdande. Särskilt som båda maskinerna var grönmålade.

Men är berörda ränder spåren efter en målning av en annan grön färg i försöket att utplåna personlig och id-märkning, rundlar mm på "Hot Stuff" så talar det för att det kan röra sig om jusr "Hot Stuff" och "Mary Ann" på Barkarby...

Mvh. André

Skriv svar