Centurion

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Centurion

Inlägg av daneri »

Lite frågor om Centurion i svenska versioner.
Jag har införskaffat två olika byggsatser och undrar nu om jag är inne på rätt spår när det gäller att bygga dessa som de var i svensk tjänst. Den första är en gammal Tamiya
Mk III. Det är ju en enkel lite leksaksaktig byggsats med få detaljer osv, men i övrigt borde den väl kunna byggas rätt ur lådan för att likna en tidig Strv81? Behövs några större ändringar där? Tänkte mig en individ som jag sett på bild, med siffror på tornet och flagga på "sidoplåtarna. De var väl även målade i engelska färger?
Den andra är en AFV mk 5 IDF Shot som jag hittade på nätet. Den borde man väl kunna göra en Strv101 eller 102 av? Vilken är enklast, med minst ändringar att få till?
Vad behöver ev. göras/ förändras för att efterlikna någon av dem? De senare, 104 och 105 verkar ha aktivt pansar och är väl därigenom jobbigare att få till?
Tacksam för lite expertråd. Mvh Dan
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Centurion

Inlägg av F Porsche »

Jag tror mig minnas att det är rätt stor skillnad på Tamiyas MK III och de svenska vagnarna.
Vet du om det när du startar och är nöjd med att det är en Centurion=bygg!
Om inte, då är det till att vänta på utförligare svar än detta.

Tillägg: Jag glömde skriva att jag själv har byggt ett par gröna Centurion av Tamias resp Academys (vilket är samma modell) och jag hade ett par roliga projekt.
Senast redigerad av F Porsche den 23 aug 2018, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Centurion

Inlägg av Erik Liljegren »

Jag skulle säga att AFV Clubs är bäst (egentligen oavsett vilken eller vems Centurion du vill bygga).

Jag tror att du kan bygga både en stridsvagn 81 med 20-pundaren/8,4 cm kanon och stridsvagn 102 med 10,5 cm kanon av den (strv 102 var en ombeväpnad strv 81). Stridsvagn 81 levererades i två batcher och jag tror tornet är mer representativt för den senare batchen (kom hit 1955-56 tror jag). Sedan är det detaljer som skiljer svenska från brittiska vagnar. Svenskbyggare kan nog ge en utförligare beskrivning.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Centurion

Inlägg av daneri »

Är det i princip bara eldröret som skiljer?
Hur är det med tornet? Är det lika på 81, 101 och 102 ?
På sidoplåtarna kan man se olika antal fästen eller vad det är. Kan man känna igen vilken sorts vagn det är på dem? På frontplåten sitter det ibland en låda och ibland något annat. Är dessa s.k. bandankare? Har någon möjligtvis någon närbild på dessa? En annan sak som varierar är duken på skölden som eldröret sitter på. En del vagnar har den men inte alla. Hur förhåller det sig där?
Ja, många frågor från en okunnig som ändå hoppas på att det finns någon med stort tålamod som orkar räta ut dessa frågetecken.
Mvh Dan
Skriv svar