Kul grej eller initiativ hos IPMS Canada

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Kul grej eller initiativ hos IPMS Canada

Inlägg av Andre B. »

Det här påminner lite om Scala och hur IPMS fungerade förr. Skulle något liknande initiativ vara möjligt idag? Skulle vi kunna slå oss samman och komma överens om att ta fram ett dekalark som i sammanhanget inte skulle vara allt för avancerat men ändå vara såpass omfattande för några modeller i en given skala att det skulle vara intressant för många av oss?

https://modelingmadness.com/scott/books/rt/rt402.htm

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Tobbe

Re: Kul grej eller initiativ hos IPMS Canada

Inlägg av Tobbe »

Det är just därför som vi i IPMS Östergötland tar fram dekalark till vår bygghelger i Linköping. Det är inte svårt att ta göra dekaler men det behövs någon som tar fram underlaget och gör tryckfiler. Det svåraste är att få fram tillräckligt bra underlag på förlagan för att göra dekalen.

Med vänlig hälsning,
Tobias
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det där var roligt att läsa Tobias. Synd att man missar sådant då vi inte har ett gemensamt "forum" för alla byggare i Sverige. Tror forumen skulle blivit rätt mycket mer livligare och givande om vi hade ett gemensamt forum istället för ett för Stockholm, ett för Göteborg osv...

När du skriver underlag vad tänker du på då? Avser du förebilden eller avser du hur man skapar själva tryckfilen?

Vad jag känner idag är att underlag ofta finns avseende exempelvis de P-51D Mustanger jag önskar bygga. Det mesta i dekalväg kan jag även få tag i på något sätt. Det handlar då om siffror och bokstäver för callsign, individ-nr.

Men det finns en sak som jag går bet på och det är de fall där flygplan fått egna namn och/eller motiv. Här finns bland annat de Mustanger som nödlandade eller krachade i Sverige samt även såldes till Sverige.

Robert Bergwall har odödligjort två maskiner här med sina fina dekalark - "Hot Pants" och "Z Hub". Men vi har flygplan som "Mary Ann', "You've Had It". Samt då flygplan som "Lil' Aggie"...

Med tanke på vilken kompetens vi har inom Sverige som exempelvis Robert Bergwall och MRD hur möjligt är det att ta fram ett dylikt dekalark av god kvalité och i det även täcka kostnader mm? Och hur många dekalark måste man då minst trycka upp?? Jag känner lite här att underlaget redan finns men det som saknas är själva tryckfilen...

Med den stora kunskap som finns hos alla byggare här i Sverige så finns det säkert fler som saknar just den där sista lilla enskilda dekalen för att kunna bygga just det "flygplanet"...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ps.
När jag tänker på det har jag aldrig sett några dekaler för de B-17 och B-24:or som nödlandade i Sverige under kriget. Men vi har ju en ny B-17 från Airfix nu. Skulle ett dekalark för nödlandare vara intressant?

Tobbe

Inlägg av Tobbe »

För det första tror jag inte att bara ha ett Sverigeforum skulle hjälpa i det här fallet. Vi annonserar inte direkt med de dekaler vi tagit fram, de är främst till de som anmäler sej till bygghelgen (nästa bygghelg är 4-5 maj nästa år, du är välkommen). Bygghelgen annonserar vi i princip varenda modellforum som finns i Sverige.

Med underlag menar jag på förebilden. Det är viktigt att ha bra underlag för att göra tryckfilen från och där går det mesta bet på vad man kan göra. Robert lägger otroligt mycket tid på efterforskning på de individer som han sedan trycker. När vi gjorde Safirdekalen hade vi i princip bara en bild att utgå från, så det funkar också men är inte att rekommendera.

Sedan kommer som sagt ekonomin in i det hela. Kostnaden är helt beroende av antal ark, storlek på arket, hur många färger man ska ha. Därför är det dyrt att göra noseart då dessa brukar ha flera färger. Det går inte på rak arm att säga hur mycket ett dekalark kostar utan det får man räkna fram under arbetets gång. Då brukar man få stryka vissa märkningar.

Låt dej inte nedslås av vad jag skriver ovan, det går att ta fram dekalark väldigt lätt. Jag håller med om att IPMS Sverige borde kunna ta fram dekalark såsom Canada eller IPMS USA gör till sina nationals. För att visa att det går började IPMS Östergötland ta fram dekaler till bygghelgen.

Har du idéer kan du höra av dej så kan vi ta en diskussion.

Med vänlig hälsning,
Tobias
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Jag har idéer och det finns underlag. Frågan är bara hur intressant det är?

Skulle ett liter ark för nödlandade flygmaskiner vara intressant? Kanske då med någon utvald B-17, B-24, P-51, Lancaster, Misquito och då även någon BF 109 och Ju 88. Det behöver ju inte handla om något jätteark utan kanske egentligen bara ett fåtal dekaler som skiljer ut de här flygmaskinerna från andra och där det idag inte går att få tag i dessa dekaler...

Mvh. André

Skriv svar