A 21-A3.
A 21-A3.
Jag håller på med ett bygge av PR:s A 21A-3. Det problem som uppstått är att jag fått för mig att bygga 21306, F 6 gul L. Den maskinen havererade på Vikbolandet under FV övningen 1951. Problemet är den svarta spiral som ska vara på denula spinnern.
Finns det någon som har en bra ide’ på hur spiralen bäst göres? Jag tänkte måla spinnern svart och sedan maska en spiral för att sedan måla gult.
//Peder
Finns det någon som har en bra ide’ på hur spiralen bäst göres? Jag tänkte måla spinnern svart och sedan maska en spiral för att sedan måla gult.
//Peder
-
- Namn: Fredrik Almlöf
Re: A 21-A3.
Hej! Det finns spinnermasker att köpa från Eduard. Jag skulle kanske kunna göra en åt dig mha min skärplotter. Jag kan återkomma om det.
Jag skulle måla spinnern gul och sedan maska och måla svart istället för tvärtom.
Mvh F
Jag skulle måla spinnern gul och sedan maska och måla svart istället för tvärtom.
Mvh F
-
- Namn: Johan Elvin
Detta låter spännande
Har PR kommit ut med en A 21?
Eller menar du deras J 21?
Skulle nog också föreslå att måla spinnern gul och måla den svarta spiralen efteråt.
Ett annat alternativ kan kanske vara att tejpa hela spinnern, rita upp spiralen på tejpen, ta bort tejpen i ett stycke och sen skära ut spiralen.
Har inte provat själv, så jag har ingen aning om ifall det funkar.
/Johan
Har PR kommit ut med en A 21?
Eller menar du deras J 21?
Skulle nog också föreslå att måla spinnern gul och måla den svarta spiralen efteråt.
Ett annat alternativ kan kanske vara att tejpa hela spinnern, rita upp spiralen på tejpen, ta bort tejpen i ett stycke och sen skära ut spiralen.
Har inte provat själv, så jag har ingen aning om ifall det funkar.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Namn: Johan Elvin
Jag får nog rätta mig själv.
Eduards spinner spiral masker ser ju ut att funka bra för ändamålet.
Dock så ser dom ut att vara anpassade för Bf-109, så mönstret kanske inte riktigt funkar att få till på A 21'ans spinner som är mer konformad och spetsigare än vad Bf-109'ans rundare spinner är.
Och då bör man nog måla svart först följt av det gula.
Eduards spinner spiral masker ser ju ut att funka bra för ändamålet.
Dock så ser dom ut att vara anpassade för Bf-109, så mönstret kanske inte riktigt funkar att få till på A 21'ans spinner som är mer konformad och spetsigare än vad Bf-109'ans rundare spinner är.
Och då bör man nog måla svart först följt av det gula.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Hmm, antingen måla en dekal med svart och sedan skära ut en remsa som du sedan med hjälp av dekalvätskor försker forma efter spinnern. Eller så kan du försöka lägga en linje med Tamiyas vita kurvbara tejp i rätt bredd och sedan följa efter med nya remsor på vardera sida och sedan pilla bort den första remsan och sedan måla. Spinnern ska givetvis målas gul innan du börjar med detta meckande.
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Fredrik Almlöf
Jag läste fel... Om spiralen ska vara svart bör man förstås måla svart först och sedan lägga masken innan man målar gult. Förutom att det är lättare att måla svart på gult än tvärtom, men jag tror att det är svårt att göra en negativ mask.
Tamiyas flexibla tejp kan fungera jättebra, men du kommer inte att kunna sträcka ut den för då blir den inte längre jämnbred och om du inte sträcker den tror jag att den kan bli svårt att få att fästa.
Hur bred ska spiralen vara? Kan någon form av Aizu/Micron tape vara användbar (säljs bl.a. av Rebell)?
Mvh F
Tamiyas flexibla tejp kan fungera jättebra, men du kommer inte att kunna sträcka ut den för då blir den inte längre jämnbred och om du inte sträcker den tror jag att den kan bli svårt att få att fästa.
Hur bred ska spiralen vara? Kan någon form av Aizu/Micron tape vara användbar (säljs bl.a. av Rebell)?
Mvh F
Många tack för de svar jag fått, jag tar till mig ska kolla vad som går att få till. Det blir lite try and error.
Och du har rätt Johan, det är givetvis PR:s J 21 som ska bli en A 21.
//Peder
Och du har rätt Johan, det är givetvis PR:s J 21 som ska bli en A 21.
//Peder
-
- Namn: Robert Bergwall
Hej!
Jag gjorde för några år sedan en komplett A 21-tryckfil till PR men det blev aldrig verklighet. Med det sagt så gjorde jag spinnerspiraler till A 21, redan färdiginpassat och klart. Mitt förslag är att jag lägger ut detta som en nedladdningsbar pdf (på mooserepublic.se) och du/ni skriver ut hemma på laserskrivare. Du var ju listig att välja gul också, att skriva ut vita spriraler hade inte varit lika enkelt!
Jag gjorde för några år sedan en komplett A 21-tryckfil till PR men det blev aldrig verklighet. Med det sagt så gjorde jag spinnerspiraler till A 21, redan färdiginpassat och klart. Mitt förslag är att jag lägger ut detta som en nedladdningsbar pdf (på mooserepublic.se) och du/ni skriver ut hemma på laserskrivare. Du var ju listig att välja gul också, att skriva ut vita spriraler hade inte varit lika enkelt!
-
- Namn: Robert Bergwall
Hej!
Jag gjorde för några år sedan en komplett A 21-tryckfil till PR men det blev aldrig verklighet. Med det sagt så har jag gjort spinnerspiraler till A 21, redan färdiginpassat och klart. Mitt förslag är att jag lägger ut detta som en nedladdningsbar pdf (på mooserepublic.se) och du/ni skriver ut hemma på laserskrivare. Du var ju listig att välja gul också, att skriva ut vita spriraler hade inte varit lika enkelt!
Jag gjorde för några år sedan en komplett A 21-tryckfil till PR men det blev aldrig verklighet. Med det sagt så har jag gjort spinnerspiraler till A 21, redan färdiginpassat och klart. Mitt förslag är att jag lägger ut detta som en nedladdningsbar pdf (på mooserepublic.se) och du/ni skriver ut hemma på laserskrivare. Du var ju listig att välja gul också, att skriva ut vita spriraler hade inte varit lika enkelt!
Hej Robert, låter som en bra ide’ detta. Jag har visserligen bara bläckstråleskrivare, men det kanske funkar med den också? Jag skulle vara mycket tacksam om ditt förslag funkar.
//Peder
//Peder