Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Mattias Linde »

Jag har precis som många andra byggare känt att det är riktigt kul att Tiger Model kommit ut med en byggsats i skala 1/35 av vår svenska Stridsbåt 90, eller CB90 / Combat Boat 90 som den heter på engelska.

Men efter att ha kollat lite på referenser på nätet så sjönk den initiala glädjen en aning eftersom byggsatsen verkar vara en mix av Stridsbåt 90H och Stridsbåt 90HS. Hytten med fönsterrutor är från 90H, medans pållare, antenner på sidorna på relingarna och formen på luckan på babords sida framför hytten är från 90HS.

Så för att råda bot på det hela tänkte jag att det kan behövas ett gäng uppdateringssatser.

Bild
Den första som är på gång, och som var enklast, är korrekta pållare för Stridsbåt 90H. De som följer med i byggsatsen är till 90HS.

Bild
Det går åt 6 stycken pållare till båten, dessa CAD:ades upp och monterades på ram och printades hos Shapeways i Holland i plasten Ultra Detail Plastic.


Bild
Bild
5 av 6 hade ramlat loss från ramen när jag fick hem dem. Det fanns även lite rester av stödmaterialet kvar.

Bild
Bild
Efter lite lätt slipning med slipsticka och tvätt i vatten så provmonterades en pållare på fördäck innan alla monterades upp på ramen igen med häftmassa.

Bild
Bild
Bild
Primad med Citadel Chaos Black. Sist även provmonterad igen på fördäck.

Fortsättning följer med några till uppdateringsset, då med detaljer ovanpå taket på 90H och 90HS.

Kommentarer mottages tacksamt.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Andre B. »

Det där såg inte fel ut alls.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Allbann
Inlägg: 34
Blev medlem: 08 jan 2013, 12:37
Namn: Mikael Sjöberg

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Allbann »

Mycket interssant. Har du någon länk till sakerna på shapeways?
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Mattias Linde »

Hej,

Tack André och Mikael, för era positiva ord.

https://www.shapeways.com/shops/daedalus-designs
Det har tagit ett tag att få till shopen på Shapeways, men nu är den klar.

Detta är den första och hittills enda modellen jag har upplagd på Shapeways, men planen är att det ska komma fler uppgraderingar till Stridsbåt 90 vad det lider. Jag måste bara få tid till att designa dem. Nästa set är påbörjat men långt ifrån klart.
Senast redigerad av Mattias Linde den 21 jun 2018, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av zapper »

Är mer en ”PBR-kille” än en ”CB-90-kille” så jag tror inte att denna uppdatering kommer att leta sig in i min samling. Tycker dock att det är ofantligt coolt att du gjort research,CAD:at och sedan kan göra ditt arbete tillgängligt för andra.

Stiligt!

/E
Erik von Rosen
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt jobbat, Mattias!
Uffe
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Mattias Linde »

zapper skrev:...Tycker dock att det är ofantligt coolt att du gjort research,CAD:at och sedan kan göra ditt arbete tillgängligt för andra.

Stiligt!

/E
Tack Erik! Jag har inspirerats av andra som gör samma sak, kanske inte här hemma i Sverige, utan mest på Armorama. Jag måste nog fortfarande klassa mig som amatör när det gäller CAD:ande. Jag vet ungefär vad jag klarar av och att jag har mycket kvar att lära. Däremot tycker jag att det är kul och samtidigt genom att lägga upp modeller är det mitt sätt att ge något tillbaka till hobbyn.
Ulf Lundberg skrev:Snyggt jobbat, Mattias!
Uffe
Tack Uffe!
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Uppdatering för Stridsbåt 90 (CB90)

Inlägg av Mattias Linde »

Hej,

Nu äntligen har jag gjort klart och laddat upp nästa uppdateringsset till Stridsbåt 90H, lagom till C4-Open.
Detta set innehåller detaljer som saknas ovanpå styrhytten, bl a signalhorn, skeppsklocka, antenn och signallampor. Observera att dessa detaljer är till de äldsta tillverkningsvarianterna av Strib 90H, inte till den splitterskyddade senare varianten 90HS.
710x528_25402490_13799563_1540414380_jpg.png
710x528_25402490_13799563_1540414380_jpg.png (393.59 KiB) Visad 7096 gånger
Setet finns tillgängligt i materialen Smooth Fine Detail Plastic och Smoothest Fine Detail Plastic. Skillnaden är enbart lagertjockleken, där Smoothest i stort eliminerar de synliga linjerna. Detaljrikedomen är densamma för båda varianterna.
https://www.shapeways.com/shops/daedalus-designs

Hälsningar,
/Mattias
Skriv svar