Hjälp med hjul

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jonny Andersson
Namn: Jonny Andersson

Hjälp med hjul

Inlägg av Jonny Andersson »

Jag behöver 4st hjul, 22mm i diameter, bredd ca 8mm, fälgen ca 10mm och kantig profil, inte rund som ett flygplanshjul.
Någon som har några tips?

Jonny
Andre B.
Namn: Andre

Re: Hjälp med hjul

Inlägg av Andre B. »

Låter som måtten på lasbilsdäck och fälgar i 1/24. Har inte bland annat Italeri tillbehörset med däck och fälgar? Tror de som bygger lastbilsmodeller aktivt har rätt bra koll på däck och fälg i 1/24 och 1/25. Finns rätt mycket både i resin och gummi vill jag minnas.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Virago Hobby har ju en del lastbilsdelar bla hjul o fälgar

http://shop.viragohobby.se/index.php?ro ... =1_211_338

Stefan
commander
Namn: Andreas Agensjö

Inlägg av commander »

Lastbilshjul i skala 1/24 med diametern 22mm?! Den lastbilen vill inte jag köra iaf..
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ah, typisk felläsning. Måtten stämde närmast direkt in på Italeri's lastbilshjul. Dvs fälgmått på 22 x 10 mm och o
däck på 8 mm. Ett hjul på 22 mm i diameter är ju rätt mycket mindre. Och skall det vara 8 mm brett så blir det nog inte lättare.

Men jag gjorde en koll. Tamiya"s rallybilar i 1/24 har ofta hjul, däck och fälgar i den dimensionen. Deras Mitsubishi Lancer Evolution VI VRC har exempelvis två uppsättningar med fälgar. Däck i två uppsättningar är det nog värre med. Men det bör nog vars lika lätt att få tag i både fälgar och däck till rallybilar i berörd dimension i 1/24 som till vanliga bilar och lastbilar. Kanske har någon vänlig själ däck och fälgar liggande.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jonny Andersson
Namn: Jonny Andersson

Inlägg av Jonny Andersson »

Tack för tipsen så långt. Det verkar som lastbilshjul i 1/35 skulle kunna fungera, jag letar vidare.

Jonnny
Skriv svar