Tyska WW2-byxor.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Tyska WW2-byxor.

Inlägg av Håkan F »

Hej
Någon som är bra på mer avslappnad mundering för ww2-tyskar?

Till Blitzen ska jag bygga om några gubbar så de blir mer korrekta.

Skjorta:
De jag har som utgångsmaterial ser ut att ha en vanlig bomullsskjorta på sig.
Det var ju bra då det verkar finnas en "German Gray Cotton Shirt" som är lik nog.
Bild
Satt det gradbeteckningar på denna skjorta? Ser inte så ut på bilderna.

Byxor:
Båda mina figurer har byxor med bälte. Hittar inga bältade tyska byxor utan de verkar alla använda hängslen.
Finns det bara typ M43 med hängslen som standardbralla för tysken eller finns det bättre förslag för en lastbilschaffis?
Bild

Skor:
Mina utgångsfigurer har typ lågskor och uppvikta byxben. Antagligen inte helt tyskt korrekt. Letar man på skor verkar där finnas en halvhög känga i svart eller brunt.
Bild
Är den applicerbar på lastbilschaffisar, användes den i så fall alltid med damask eller användes damasker bara när det behövdes i ruskväder?

Övrig utrustning:
Vapenrock antar jag de hade i sin närhet även om de körde lastbil en bit från fronten. Får lägga något i sätet som får se ut som detta.
Bössa & mössa fanns antagligen också i närheten, fanns där mer som ser konstigt ut om det saknas i närheten?

Hoppas på hjälp.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tyska WW2-byxor.

Inlägg av Andre B. »

Hjälm och skyddsmask tillhör den utrustning som man alltid skall ha inom greppbart avstånd.

Damasker har generellt varit något man alltid satt krav på i de flesta arméer i skarpa lägen. Även ihop med shorts. I grund och botten handlar det inte bara om dåligt väder utan en säkerhetsgrej. Den amerikanska sjukvården i stilla havet blev så hårt belastad av brittiska och australiensiska brandskadeoffer på grund av att de i tjänsten bar shorts istället för långbyxor i kombination med damasker. De ställde därför till slut krav på långbyxor när det berörde brittiska och australiensiska sjömän och soldater.

Och lite därför hade tyskar damasker och kängor på sig när de inte längre hade stövlar. Brandskador på benen kunde annars bli svåra även för chaufförer oavsett om de körde stridsvagn eller Opel Blitz...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tyska WW2-byxor.

Inlägg av Håkan F »

Ok, då får det bli damasker.
Bild
Skriv svar