IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av SvenYoung »

Andreas Grewin skrev: Bra också att Sven "Tank Destroyer" Young kunde hålla sina fingrar i styr och inte förstöra något. :mrgreen:
hehe, ja det var bara för att jag glömde T-Röd flaskan hemma. Annars hade destruktionen varit ett faktum. :lol:

Återigen, stort tack till Uffe, Stellan och Stefan för en helg som kommer att minnas i lång tid framöver.

Alla bilder och reportage som har lagts upp här och andra forum är mycket uppskattade också! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av BjörnK »

Instämmer även jag i hyllningskören till de ansvariga för evenemanget! Ser ut som om jag missade en del festligheter under söndagen! Ryktet säger för övrigt att anledningen till att Sven kom utan T-dojja var att han blev tillsagd att han inte fick ha en femlitersdunk som handbagage på flyget...

//BjörnK
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av SvenYoung »

Man blir så trött på dessa budgetflyg! Man får knappt ha med sig nå't baggage alls, ju! Jag kunde ha haft dunken under fötterna, inga problem! ;-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Janne Nilsson »

Fett kul!

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Björn Eriksson »

Idag jobb och måndag, men jag går fortfarande på moln efter helgens upplevelser i Strängnäs, kommer att leva länge på detta evenemang.

Fler bilder från helgen finns på IPMS Uppsalas forum, hitintills 45 stycken upplagda.

http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... .html#1298

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
BjarneS

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av BjarneS »

Bra sammanfattning Janne.

Stort tack till alla som gjorde detta till en minnesvärd helg.

Bjarne
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Stellan »

Tack till Björn, Björn, Janne och Bjarne för de fina orden. Är fortfarande mosig efter helgen. Försökte komma i fas med lite byggande i går kväll så man repar sig. Jag har funderat på om nästa träff kan bli på Idrottsmuseet; då kan alla testa höjdhopp, längd, maraton, stavhopp och tresteg efter att museet har stängt...
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Janne Nilsson »

Stellan skrev:Tack till Björn, Björn, Janne och Bjarne för de fina orden. Är fortfarande mosig efter helgen. Försökte komma i fas med lite byggande i går kväll så man repar sig. Jag har funderat på om nästa träff kan bli på Idrottsmuseet; då kan alla testa höjdhopp, längd, maraton, stavhopp och tresteg efter att museet har stängt...
Fast för mig var det som workout att klättra på stridsvagnar. Om det blir repris så skall jag nog träna inför och medtaga knäskydd samt läderhuva. Och varför inte en pall? ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av stefan karlsson »

Kul att läsa alla positiva svar.
Kul att ni var nöjda med helgen och det vi hade att visa.
Nästa gång kan vi kanske brumma igång något :)

Inspirerade av ert byggande och massa bra ideer tog vi tag i T 55:an idag. Efter stängning lyfte vi tillbaka tornet på plats.
Men det kräver lite andra resurser vilket gör att man ibland, men bara ibland :) funderar på om man skulle skaffa en enklare hobby.

Med hjälp av två hjullastare, lyftstroppar, lyftkätting och lite trixande för att få det 10 ton tunga tornet i balans lyftes det på plats och det 30-talet skruvarna (storlek M 30) som håller fast det i chassiet kunde skruvas i.

Nu återstår bara att krypa in i tornet och skruva tillbaka stolar, stag och annat som tagits bort.

Stefan
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av MiniStuff »

oh! Brumma igång något låter som en lysande idé! :D

Så du håller på med modellbygge i skala 1:1 på kvällarna, kul! Inte så att du skär dig på skalpeller mao men kan tänka mig att det finns andra skador att ådra sig om man inte är försiktig.

Markus
Skriv svar