Hur kom vi in på M1 Abrams när jag kommenterar en bild på F-16 Falcon?
Självklart är det lite olika förutsättningar mellan de två. Faktum är att det som gäller just F-16 gäller just F-16, och inte nödvändigtvis en JA 37 Viggen, även om jag personligen tror att de måste ha blivit lite skitiga av AKAN-skjutande de med. Som vanligt, referensbilder rockar, så jag slängde med några.
DOCK, Robin, berättar du inte hela sanningen när det gäller stridsvagnskanoner heller. Mer om detta nedan.

Här är en specialmålad F-16 som fått sitt målningsjobb delvis förstört.

Här är en med den klassiska Viper-målningen. Notera hur det blänker i en blåaktig nyans i bägge fallen!

En kliniskt ren Norsk F-16 som jämförelse.

Även Gripen har sina fläckar.. nog finns det "Gun Shot Residue" vid kanonmynningen även här?

Undrar förresten varför FV tar den skitigaste Gripen de kunde hitta och kuskar iväg med den till en av världens största flyguppvisningar?
Är det ett sätt att säga "-F**k you alla lättade, trimmade och specialmålade uppvisningskärror. Vi gör samma sak med något vi bara slumpmässigt plockat från flightline"?

Shadeat och washat..

Här har man uppenbarligen tvättat rent efter en skjutning.
Lite bonus vädringsinspiration:

Skitig fena på Tornado. Reverseringen lämnar tydliga spår..

Smuts i hjulhuset på en Eurofighter Typhoon FGR4.
Sen är det ett tecken på antingen okunskap eller oärlighet att du i debatten plockar fram bilder på skjutande stridsvagnar som ett argument för att krutröken alltid hamnar långt framför vagnen.
Vad du INTE visar eller ens nämner är nämligen den delen i skjutsekvensen som visar vad som händer när krutgasejektorn töms. Ett moln av gråvit rök lämnar då eldröret i en betydligt beskedligare takt än de gaser som följer med skottet ut.
Kolla in denna sekvensen:
http://www.youtube.com/watch?v=4XYvmTnIFlU