För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan metod

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Robin Nilsson »

http://ww2db.com/image.php?image_id=5911

Bild
Challenger som skjutit, eldmolnet har avlägsnat sig en liten bit

Bild

M1A1 som skjutit

lite svårt att hänga med i turbulensen när denna JagdPanther skjuter:
http://www.youtube.com/watch?v=L0KDnIsZe5Q
När rökmolnet håller på att upplösas så omvärvs hela vagnen så om det skulle vara så att rökgaser som lämnar eldröret med över 800 m/s ändå skulle lyckas
göra en 90-gradersböj (efter myningsbromsen) och svärta pipan märkbart så borde resten av vagnen också svärtats. Den första gas-strålen går rakt åt sidan
från mynningsbromsen och sen för vinden tillbaka det utspädda molnet runt vagnen.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Med den logiken skulle väl ingen pipa någonstans svärtas?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Intressant resonemang med mycket fakta där Robin. Men jag tycker att du förenklar verkligheten avsevärt. Jag har ingen egen erfarenhet av vapen större än GRG men vem som helst som skjutit och rengjort ett handeldvapen har väl sett att det kryper runt en massa krutrök efter skjutning och vid rengöring efter bara några få skott så sitter det krutrester på en massa olika ställen, vid utkast mm. Håller med om att det nog inte blir någon nämnvärd beläggning på utsidan av pipan, men precis runt mynningen borde det kunna bli en del. Det handlar väl också om hur underhåll och rengöring fungerar på objektet i fråga.

/Daniel
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Hur kom vi in på M1 Abrams när jag kommenterar en bild på F-16 Falcon?
Självklart är det lite olika förutsättningar mellan de två. Faktum är att det som gäller just F-16 gäller just F-16, och inte nödvändigtvis en JA 37 Viggen, även om jag personligen tror att de måste ha blivit lite skitiga av AKAN-skjutande de med. Som vanligt, referensbilder rockar, så jag slängde med några.
DOCK, Robin, berättar du inte hela sanningen när det gäller stridsvagnskanoner heller. Mer om detta nedan.

Bild
Här är en specialmålad F-16 som fått sitt målningsjobb delvis förstört.

Bild
Här är en med den klassiska Viper-målningen. Notera hur det blänker i en blåaktig nyans i bägge fallen!

Bild
En kliniskt ren Norsk F-16 som jämförelse.

Bild
Även Gripen har sina fläckar.. nog finns det "Gun Shot Residue" vid kanonmynningen även här?

Bild
Undrar förresten varför FV tar den skitigaste Gripen de kunde hitta och kuskar iväg med den till en av världens största flyguppvisningar?
Är det ett sätt att säga "-F**k you alla lättade, trimmade och specialmålade uppvisningskärror. Vi gör samma sak med något vi bara slumpmässigt plockat från flightline"?

Bild
Shadeat och washat..

Bild
Här har man uppenbarligen tvättat rent efter en skjutning.

Bild

Lite bonus vädringsinspiration:
Bild
Skitig fena på Tornado. Reverseringen lämnar tydliga spår..

Bild
Smuts i hjulhuset på en Eurofighter Typhoon FGR4.

Sen är det ett tecken på antingen okunskap eller oärlighet att du i debatten plockar fram bilder på skjutande stridsvagnar som ett argument för att krutröken alltid hamnar långt framför vagnen.
Vad du INTE visar eller ens nämner är nämligen den delen i skjutsekvensen som visar vad som händer när krutgasejektorn töms. Ett moln av gråvit rök lämnar då eldröret i en betydligt beskedligare takt än de gaser som följer med skottet ut.
Kolla in denna sekvensen:
http://www.youtube.com/watch?v=4XYvmTnIFlU
Robin Nilsson

@ Erik :Tja, jag antog att det refererades till den gamla debatten om tyska stridsvagnar från andra världskriget som
var svarta runt den främsta biten av eldröret. I de fallen saknas krutgasejektorn ... Att det blir skitigt på ytor
som befinner sig vid sidan av rakt fram från mynningen skulle det inte falla mig in att ifrågasätta (sen kan vissa
plan vara nytvättade eller nymålade men det är en annan sak)
Noterade att puffen från rökgasejektorn gick rätt så mycket åt sidan och inte omvärvde den främre änden av pipan särskilt mycket.

@ Daniel: För många år sedan hade vi en livlig debatt om angående det svarta på den främsta 40-50 cm på några
olika tyska stridsvagnar: var det sot eller var det avsiktligt målat ? Svärtning på den yttersta änden av eldröret
(sett rakt framifrån) må vara, ävenså svärtning i de delar av en mynningsbroms där rökgaserna avlänkas.
Svärtning på hela mynningsbromsens utsidor plus en bit bakåt på pipan ... nja-ej ...
De gånger jag skjutit k-pist, kulspruta eller andra vapen har det aldrig varit skit på utsidan bakom mynningen, möjligen
kanske något lite på änden av pipan. Insidan av vapnet och vid patronlägen och utkast har däremot varit skitiga (helt
enligt förväntan)

/ Robin
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Robin Nilsson skrev:@ Erik :Tja, jag antog att det refererades till den gamla debatten om tyska stridsvagnar från andra världskriget som
var svarta runt den främsta biten av eldröret. I de fallen saknas krutgasejektorn ... Att det blir skitigt på ytor
som befinner sig vid sidan av rakt fram från mynningen skulle det inte falla mig in att ifrågasätta (sen kan vissa
plan vara nytvättade eller nymålade men det är en annan sak)
Noterade att puffen från rökgasejektorn gick rätt så mycket åt sidan och inte omvärvde den främre änden av pipan särskilt mycket.
Nej, jag refererade till någon gammal debatt jag minns där krutfläckar på flygplan diskuterades. Det påstods av någon att modernt krut inte lämnar sotfläckar, vilket alltså inte ser ut att stämma.
Rökpuffen från krutgasejektorn far givetvis åt det hållet vinden blåser, om det är fartvind eller vanlig blåst. Den kan således fara åt vilket håll som helst. Det finns ingen virvelgenerator eller liknande vid mynningen som styr den åt sidan.
Poängen var att det visst förekommer krutgas med låga hastigheter nära mynningen, inte alls som du visade, endast ett expanderande eldmoln flera meter framför. Huruvida detta leder till svärtning av utsidan av eldröret låter jag vara osagt, jag tror inte moderna vagnar skjuter så mycket att det fenomenet skulle uppstå ens om det är möjligt. Krutgasejektorer fanns inte under andra världskriget, men å andra sidan var mynningshastigheterna lägre. Sen hade många vagnar och kanoner under vk2 mynningsbromsar som ju har som funktion att blåsa krutgaserna bakåt. Dessa borde rimligtvis blivit smutsiga, samt att smuts även borde hamnat på eldröret. Dock misstänker jag att den mörkare nyans som förekommer på många bilder av kanoner från tidsperioden även kan bero på att smuts och vintermaskering nöts bort av mynningsskyddet, vilket får mynningen att se mörkare ut än resten av vagnen. På ett svartvitt foto är detta lätt att tolka som sot.
Robin Nilsson

Min personliga "gissning" om det svarta runt eldrörsändar är:
1. Skit från vapenvård och/eller insidor av mynningskydd.
2. Avsiktligt målat på order av prydlighetsivrande befäl som vill att det
ska se snyggt ut istället för ovårdat enligt punkt 1.
3. Avsiktligt målat för att kamouflera längden på eldröret och/eller
förekomsten av mynningsbroms.
4. Avsiktligt målat som nån sorts grupptillhörighet (tveksamt men
vem vet ....

Modernt krut kanske kan vara röksvagt men en automatkanon på ett flygplan hinner ju dra iväg ett stort antal skott när de väl skjuter.
"Förr i tiden" på fartyg så ville man ha röksvagt krut på dagen och krut som inte gav en massa mynningsflammor på natten för att i största möjliga mån försöka dölja kanonens position.

/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 03 feb 2014, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson

skjutande T-90 (?), slow motion
http://www.youtube.com/watch?v=zV0zti8tucU
/ Robin
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Ok, för att undersöka hur ett eldrör vädras när man skjuter så har jag tillsammans med den kanadensiska armén nu gjort följande experiment:
En stridsvagn (Leopard C2, 105mm kanon) har under tre dagar skjutit totalt ungefär 340 skott (barlastad övningsammunition).
Efteråt har ingen märkbar svärtning av utsidan av eldröret kunnat noteras. Men däremot ett intressant mönster på mynningen (se bild nedan).

Bild*
(Foto: Edward Pickell)

Notera att detta resultatet troligen är överförbart på andra kanoner som saknar mynningsbroms. Hur det blir med mynningsbroms på kanonen får framtida prov utröna.
Notera också att Leopard C2 har ett räfflat eldrör, vilket förmodligen är det som ger uppkomsten av mönstret man kan se på mynningen. Många andra stridsvagnskanoner är slätborrade.

/E
Robin Nilsson

Tjusig bild! Tack Erik !!
Eldröret ser ut att behöva rengöras rejält, bara grått ....

Mönstret på änden av eldröret vållas av räfflingen, när projektilen lämnar eldröret så är det en liten bit projektil kvar bakom drivbanden (den mjukare metall eller kanske plast) som formas av räfflingen och både tätar och överför rotation till projektilen. När drivbanden passerat mynningen så kan krutgaser pressas fram i spåren och pysa ut åt sidorna.

Svärtning på framkanten av eldröret samt inuti mynningsbromsar. När det gäller mynningsbromsar så kanske utbredningen av svärtningen kan bero på formen inuti mynningsbromsen och hur denna får krutgaserna att virvla runt.

/ Robin
Låst